2 Dager i karet og har lagt egg =)
Postet 01.06.06 kl 19:43
åh heldig du er.. går å håper på mine skal gjøre det samme..
tenkte jeg skulle benytte sjansen her til å spørre litt om disse VF og F1 greiene det er så mye snakk om, og som jeg ikke fostår meg på i det hele tatt.. Tror jeg har fått med meg at VF står fot vilt fanget. stemmer dette? vil det si at de er "fisket" opp ute i det fri? eller? Og hva betyr F1?
er vel på tide jeg får lært meg dette..
du må ha lykke til videre med eggene c",)
Hilde
tenkte jeg skulle benytte sjansen her til å spørre litt om disse VF og F1 greiene det er så mye snakk om, og som jeg ikke fostår meg på i det hele tatt.. Tror jeg har fått med meg at VF står fot vilt fanget. stemmer dette? vil det si at de er "fisket" opp ute i det fri? eller? Og hva betyr F1?
er vel på tide jeg får lært meg dette..
du må ha lykke til videre med eggene c",)
Hilde
Postet 01.06.06 kl 19:57
Postet 01.06.06 kl 20:00
Endret: 01.06.06 kl 20:01
Postet 01.06.06 kl 20:02
Postet 01.06.06 kl 20:23
Postet 01.06.06 kl 20:27
Postet 01.06.06 kl 20:32
Nå ble jeg litt misunnelig.... Mine VF Paletter har jeg hatt i 4-5 mnd, og de ristet og skapte se for hverandre stadig vekk i lang tid før de endelig la egg etter 4 mnd. Men de forsvant etter tre dager.. Enten spiste de dem selv eller så var ancistrusene mine på ferde (Tror egentlig hullet i kokosnøtta var litt lite for ancistrusene men...). Nå skaper de seg for hverandre igjen av og til, men det blir ingen fart på det liksom. Noen som vet hvor lenge Paletter "venter" mellom hver egglegging? Jeg får vel bare smøre meg med tolmodighet
Postet 01.06.06 kl 22:40
En liten VF digresjon
Guppy ;)jupp VF er vilt fanget fisk.. F1 er førstegenerasjon etter vilt fangende... får jeg yngel på F1 trur jeg det blir F2 osv.... takk for det Hysteria ;)
Det at F1 er førstegen. etter VF, er vel å forenkle saken veldig.
En god hjelper som kaller seg Tony_K, kom med denne forklaringen til meg:
"f-generasjonene har ingenting med viltfanget eller fangenskap å gjøre. Som sagt er en f1 en krysning av to individer fra forskjellige blodslinjer. Dermed finnes det plenty av f1 i naturen, men siden vi som regel ikke har oversikt over slektsforhold på viltfanget fisk kalles disse for foreldregenerasjonen p1.
Eksempel:
Vi har et par vf fisk som er fanget på forskjellige steder og dermed ganske sikkert ikke er i nær slekt. Disse kaller vi p1(hann) og p1(hunn).
Vi foretar en krysning mellom disse som benevnes p1(hann) X p1(hunn).
Deres avkom vil bli f1.
Vi foretar en ny krysning mellom bror og søster i f1 generasjonen. f1(hann X f1(hunn).
Dette avkommet vil bli f2.
f2(hann) X f2(hunn) gir f3 og så videre.
Etter å ha krysset en stund ser vi det at vår stamfar p1(hann) er et spesielt fint eksemplar med svært kraftige farger. Denne egenskapen finner vi også på en del av f1, f2 og f3 generasjonene våre. Vi ønsker å drette slik at avkommet blir så likt p1(hann) som mulig. Da kan vi bruke en teknikk som kalles tilbakekryssing. Vi studerer vår f1 generasjon nøye og plukker ut den hunnen som viser de kraftigste fargene og ligner mest på faren.
p1(hann) X f1(hunn) gir oss bx1.
Innen bx1 generasjonen vil vi finne (teoretisk) de sterke fargene hos 75% av individene, og igjen plukker vi ut den hunnen som ligner mest på p1(hann).
p1(hann) X bx1(hunn) gir oss bx2.
Innen bx2 generasjonen vil vi finne (teoretisk) de sterke fargene hos 87,5% avindividene.
p1(hann) X bx2 = bx3 med 93,75% av individene med sterke farger.
Når vi kommer til bx3 generasjonen vil genene til p1(hann) være så dominerende at praktisk talt hele kullet vil vise de sterke fargene og ligne på p1(hann). Denne prosessen kalles kubing og er svært nyttig.
Hvis vi får tak i en fisk fra en annen oppdretter og krysser den til en av våre fisker vil resultatet alltid bli f1 siden det ikke er noe slektskap mellom våre fisker og hans. "
....så da ble jeg igrunnen myyye klokere, hehe
Postet 02.06.06 kl 00:13
Postet 02.06.06 kl 07:44
VF Palettene mine går i 160 l'ern sammen med div. coryer, ancistrus, perlegurami, denison barb og kileflekkrasbora. Kikk på profilen min, så ser du sammensetningen. Har lurt på å flytte dem til 60 l'ern, men der går apistoene mine for tiden. Så har egentlig ikke plass til noen ommøblering. Men det er mulig de har for mange andre beboere rundt seg. Oppdrettede paletter ser ikke ut til å bry seg om det, men mulig disse er mer kresne?
Postet 02.06.06 kl 09:13
Postet 02.06.06 kl 11:58