scalare og neontetra

går det bra og ha en stor stim med neontetraer i et kar hvor det er små scalarer? jeg tenkte at det ville bli en fin stim og at det ville gå bra siden scalarene ikke kan gjøre dem noe fordi de (scalarene) er så små enda.

mvh Jacky
ja det går bra, så lenge du starter med små scalarer.
scalarer er kjent for å spise alt som det er plass til i munnen sin. tror små scalarer går bra
Går som oftest helt fint med små scalare sammen med små stimfisk. Enkelte ganger lærer faktisk scalarene seg til at det er romkamerater, og ikke mat, og vil la stimfiskene være selv i voksen alder.

Andre ganger har man en fin stim relativt kort stund, og velfødte scalarer etter noe tid
Scalare-unger er konstant sultne og alltid på utkikk etter noe spiselig.
Hold dem velfødde og mette, og de vil ikke trenge å gå på rov etter neontetra, kanskje? Gi dem flere små måltider pr dag, ikke et stort. Sørg for at de har litt mat i magen ofte, så ikke sulten tar helt overhånd og gjør dem overmodige.

Jeg har sett vanvittig små neontetra til salgs i butikkene, og jeg er ikke helt sikker på hvordan dine ligger an? Er de små, eller er de voksne neon? Du må nesten se det an selv, du som ser både scalarene og neontetraene opp i mot hverandre...? Ser det ut til at en neon kan gå på høykant ned i gapet på en av scalarene, eller ikke...?

Det kan hende scalarene vil prøve seg, for de hogger etter små ting som rører seg helt instinktivt. Og kan hende de kanskje får tak i en neon, men om de er for små til å svelge neontetraene så får vi håpe den slipper taket i den... og lærer av den feilen
Inaktiv bruker
Kardinaltetra?
Hva med kardinaltetra i stedet for neontetra? Den blir litt større enn neontetra, men er like fin synes jeg.
Jeg synes kardinalen er finere enn neontetraen Men jeg har hørt at den ikke er så hardfør? Stemmer dette?
hei
jeg foretfrekker kardinaltetre siden de er større og finere
Nå har vi hatt neon der i 5 dager og ingen er blitt spist (med en gang vi slapp dem oppi og av og til når det er mørkt legger scalarene seg på siden og går etter halen), men har noen bra erfaring med at det fortsetter og være så bra harmoni når scalarene vokser?
Det går nok bra siden du slipper dem oppi når de er små. Mine slapp jeg oppi når de var 4 cm (I høyden), nå er de 7 cm og lar fortsatt neonene værere... ( skulle legge inn bilde av mine scalare og neontetra, men fikk det ikke til sorry)
Scalare vs Neon...
Jacky
Nå har vi hatt neon der i 5 dager og ingen er blitt spist (med en gang vi slapp dem oppi og av og til når det er mørkt legger scalarene seg på siden og går etter halen), men har noen bra erfaring med at det fortsetter og være så bra harmoni når scalarene vokser?

Jeg hadde selv en stim på 20 velfødde Neon (i 375 liter'n) da jeg anskaffet mine Scalarer. Disse Scalarene var ganske store, ca 10-12 cm lange.
Det så lenge ut til å gå bra (ca 1 mnd.) så jeg kjøpte enda 10 (ganske små) Neon....men da var helvete løs. Disse småtassene ble tydligvis for fristende for Scalarene så i løpet av ett par dager var den flotte Neonstimen redusert fra 30 til 17.....
Disse 17 stakkarene har nå fått flytte over til "Tetra town" (80 liter'n).....
Jeg har mange små scalarer sammen med en stor stim neontetra Det har gått veldig bra Har ikke opplevd at scalarene har tatt noen av neontetrane Så det burde gå bra!
Det som kan spises...................................spises
Scalearen er ikke "snill". Det ligger i dens natur å spise mindre fisk. Har skalaren spist "kunstig" for over lang tid, har den delvis glemt dette, men når den kommer på at små tetraer egentlig er mat går det fort nedover med tetra bestanden.

små tetra - små scalare OK
store tetra- store scalare - Vanligvis OK
små tetra - store scalare ikke OK
Scorpus
små tetra - små scalare OK store tetra- store scalare - Vanligvis OK små tetra - store scalare ikke OK

Små scalarer blir etter hvert store, og da blir den store stimen med tetra plutselig ikke så stor Men scalarene vil garantert sette pris på å kunne glefse i seg en tetra eller tre, når magen knurrer
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap