Sommerfugl ciklider - hovent øye

Jeg har en hanne som har fått et kjempe øye. Hva er feil med han, og vil han dø med tiden?

Hunnen som han gikk sammen med er rød i buken så hadde jo håpet på noen små, så har nå gått til innkjøp av en ny hanne og hunne i helgen.

Men han med det store øyet bare ligger på bunnen, lite fart i han.

Ingen av de andre fiskene som begynner å få de samme symptomene? Tenker her på Pop-Eye (ut i fra bedre føre var) og du kan sjekke denne for bilder og Franks artikkel for behandling.

Økt frekvens på vannbytte og slamsuging er ikke dumt hvis man begynner å få mistanke om at noe ikke er helt som det skal i karret.
Nei
Det er kun den ene hannen som har fått utstående øyne, alle de andre farter rundt og har det bra. Noe malle yngler jo, så de klager jo ikke. Og alt ser jo ellers ut til å være greit. Har jo planter noen flere planter der da jeg tenke kanksje årsaken var at de hadde litt lite med gjemmesteder.

Men leste jo også disse sidene du linket til. Og jeg har vel litt mye pumper i akvariet. Har jo ønsket at de skulle ha nok luft, så har 2 pumper som går i en 160 liter. Mye bevegelse i overflaten der. Den ene går også med luft og vann, så det blåser bobler inn hele tiden. Ser at det kan være en årsak. Så får vel endre litt på oppsettet av pumpene og se om det hjelper. Men det er nok pop eye, alle symtomene virker jo riktige der.

Men det står jo også at det ikke er dødelig, så da er det jo bare og se hva som skjer nå da.
Pop-eye kan komme av flere ting

Det kan være at fisken ikke har rett vannverdier, selv om andre fisker ser ut til å trives.
Det kan også være at den har fått seg en blåveis, for å si det enkelt Har mer enn en gang opplevd at leken til spesielt ciklider, kan være noe tøff. Og de tøffe damene vet å si nei der i gården

Hyppige vannbytter pleier alltid å rette opp problemet hos meg. Mer enn en gang har øyet trykket seg tilbake etter ett døgn
Prøver igjen da
Jeg fikk endret pumpen i går, og skifter jo vann nå i helgen. Men jeg får vel prøve et nytt vannbytte i dag og se om det hjelper. Nå har jeg forøvrig 6 sommerfugler i en 160 liter, så håper det går greit det hele. Men hannen var jo så stor og fin, så hadde jo vært hyggelig om han også kom seg. Klar blåfarge over det hele på han, så har sjelden sett en så fin sommerfugl.

Men da bli det jo hjem og prøve et vannbytte også, så får jeg se hvordan resultatet blir. Gjorde også litt om i akvariet i går da jeg leste et sted at de likte og legge egg på en stein og ikke i huler. SÅ masse stein rundt i akvariet nå. Og har også plantet noen sverdplanter som jeg håper blir store og fine med tiden. Greit med noen hjemmesteder også om det skulle bli noe liv der.

Ny oppdatering
Når jeg kom hjem i går hadde øyet på hannen sprukket så det ut som. Men nå begynner han igjen og svømme rundt selv om det ser ut som har sliter litt med å svømme helt rett. Han har vel da blitt blind og mistet dybesyntes sitt. Men han spiser igjen og ser ut til å være på bedringens vei på en måte. Så da gikk det ikke med vannskift og mindre luft til å redde øyet hans dessverre. Mulig jeg gjorde dette for sent.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap