Nytt akvarium! =D
heihei folkens!
jeg har nå et *nytt* akvarium, på 120liter stående klart hjemme!
Det er innredet med helt fin sand(karibisk skjellsand, eller noe i den duren), stener i bakgrunnen og planter.. samt en kokosnøtthule.
Har planer om et par eplesnegler og evt reker.
også har jeg da fått en forkjærlighet for Sommerfuglciklider!
Enten bolivianske eller * de vanelige*
Har derfor lust på et karr med kun disse..
Spørsmål:
1. går det ann å ha bolivianske og *vanelige* sammen?
2. Kjønnfordeling?
3. hvor mange?
4. hvordan få dem til å legge egg best?
Takker for svar!
jeg har nå et *nytt* akvarium, på 120liter stående klart hjemme!
Det er innredet med helt fin sand(karibisk skjellsand, eller noe i den duren), stener i bakgrunnen og planter.. samt en kokosnøtthule.
Har planer om et par eplesnegler og evt reker.
også har jeg da fått en forkjærlighet for Sommerfuglciklider!
Enten bolivianske eller * de vanelige*
Har derfor lust på et karr med kun disse..
Spørsmål:
1. går det ann å ha bolivianske og *vanelige* sammen?
2. Kjønnfordeling?
3. hvor mange?
4. hvordan få dem til å legge egg best?
Takker for svar!
Postet 16.08.06 kl 22:24
Benniheihei folkens! jeg har nå et *nytt* akvarium, på 120liter stående klart hjemme! Det er innredet med helt fin sand(karibisk skjellsand, eller noe i den duren), stener i bakgrunnen og planter.. samt en kokosnøtthule. Har planer om et par eplesnegler og evt reker. også har jeg da fått en forkjærlighet for Sommerfuglciklider! Enten bolivianske eller * de vanelige* Har derfor lust på et karr med kun disse.. Spørsmål: 1. går det ann å ha bolivianske og *vanelige* sammen?
Ja, om dem får plass nok til å danne revir begge artene. Men du har allerede gjort en del valg, som gjør det vanskelig å holde disse artene.
-Skjellsand vil øke Gh og Ph ganske mye, noe som ikke er komplitabelt med disse artene (som trives best i vann som er bløtt og har lav Ph).
-Sneiler\ reker bør gå i vann som har høyere mendge kalsium og karbonater enn sommerfugler, og du får dermed en krasj.
Benni2. Kjønnfordeling?3. hvor mange?
En trio fra hver art er vanlig, slik jeg har forstått det. Hadde selv en gruppe sommerfugler i starten, men disse ble jeg egentlig ikke særlig klok på
Benni4. hvordan få dem til å legge egg best? Takker for svar!
Rett vannverdier, masse frosset\ levendefor (ikke røde mygg, men ellers det du kommer over), og gode rutiner med vannbytter er nok i alle fall mye av det som skal til for å få dem i lek.
Postet 17.08.06 kl 17:47
jeg har kun opplevd sommerfugler som monogame hvis de får lov til å danne par ut i fra en flokk.
hvis du ikke kjøper et etablert lekspar så anbefaler jeg å kjøpe en flokk og la de ordne saken selv for deretter å selge unna overskuddet.
to par i en 120 liter ? nja... det kan bli en smule trangt men det avhenger av temperamentet på fisken din. jeg hadde to par i en 160 liter og det gikk ikke.
som Frank sier så er nok ikke sanden du har brukt den beste da den vil motarbeide vannverdiene som sommerfugler trenger (andre dvergcichlider og), sommerfugler trenger heller ikke huler for å leke men bruker flate steiner, rotpartier etc til å legge eggene på
hvis du ikke kjøper et etablert lekspar så anbefaler jeg å kjøpe en flokk og la de ordne saken selv for deretter å selge unna overskuddet.
to par i en 120 liter ? nja... det kan bli en smule trangt men det avhenger av temperamentet på fisken din. jeg hadde to par i en 160 liter og det gikk ikke.
som Frank sier så er nok ikke sanden du har brukt den beste da den vil motarbeide vannverdiene som sommerfugler trenger (andre dvergcichlider og), sommerfugler trenger heller ikke huler for å leke men bruker flate steiner, rotpartier etc til å legge eggene på
Postet 17.08.06 kl 18:21
Endret: 17.08.06 kl 18:21
Inaktiv bruker
Jeg har hatt skjellsand i akvariet mitt i et år nå. Gh på 6 og ph på 7 har vært stabile hele tiden....
Postet 18.08.06 kl 07:41
Re:Nytt akvarium! =D
Med en Ph verdi på 7 vil ikke eggene klekke og leken blir resultatløs.
Det som er litt verre er, at å holde sommerfugl chiklider i for høy Ph kan stresse fisken til sykdom.
Husk at dette er en fisk, som opprinnelig kommer fra elver med bløtt og surt vann.
Med vennlig hilsen
Fru Niska
Det som er litt verre er, at å holde sommerfugl chiklider i for høy Ph kan stresse fisken til sykdom.
Husk at dette er en fisk, som opprinnelig kommer fra elver med bløtt og surt vann.
Med vennlig hilsen
Fru Niska
Postet 18.08.06 kl 09:12
Postet 18.08.06 kl 10:03
Inaktiv bruker
Frank Angell[QUOTE=matro]Jeg har hatt skjellsand i akvariet mitt i et år nå. Gh på 6 og ph på 7 har vært stabile hele tiden....
Ganske uforstålelig dette
Eneste måte å få til dette på er med konstante vannbytter, eller automatisk vannbytte, ut i fra mine erfaringer.
Fortell gjerne hemmeligheten bak dine vannverdier Har ingen hemmeligheter, akvariet mitt er på 126 liter og jeg har alltid byttet vann ca. hver 3. uke. Helt enkelt og greit. Skjønner ikke det der med at skjellsand skal være så vanskelig...
Postet 18.08.06 kl 11:04
Kan ikke forstå annet enn at du enten har svært lite skjell i denne sanden, eller at noe avgir ganske mye syre i vannet, for å holde Ph nede.
For å forklare litt om hva som egentlig skjer med skjell-rester:
Skjell er bygget opp av i all hovedsak kalsiumkarbonat. Dette er en kjemisk forbindelse som er relativt lett vannløselig, og også lett spaltbar.
I akvariesammenheng vil skjellet løse seg opp i ganske jevn fart. Det som avgis, er da ren kalsiumkarbonat. Denne vil påvirke både Gh og Kh. Hvor stor påvirkning, må sees opp mot mengden løsbart materiale. Jo mere skjell\ koraller, jo mere kalsiumkarbonater.
Noe av kalsiumkarbonatet vil spalte seg i vannet, til kasium i en eller annen form. Dette vil da ha ren påvirkning av Gh. "biproduktet" av denne spaltignen, er karbonat, som vil pushe Kh, og dermed Ph.
Imidlertid er det ikke alle tester som avslører det faktiske innhold av kasliumkarbonater i vannet, f.eks Tetra Kh-test måler bare innholdet av natriumbikarbonat.
For å forklare litt om hva som egentlig skjer med skjell-rester:
Skjell er bygget opp av i all hovedsak kalsiumkarbonat. Dette er en kjemisk forbindelse som er relativt lett vannløselig, og også lett spaltbar.
I akvariesammenheng vil skjellet løse seg opp i ganske jevn fart. Det som avgis, er da ren kalsiumkarbonat. Denne vil påvirke både Gh og Kh. Hvor stor påvirkning, må sees opp mot mengden løsbart materiale. Jo mere skjell\ koraller, jo mere kalsiumkarbonater.
Noe av kalsiumkarbonatet vil spalte seg i vannet, til kasium i en eller annen form. Dette vil da ha ren påvirkning av Gh. "biproduktet" av denne spaltignen, er karbonat, som vil pushe Kh, og dermed Ph.
Imidlertid er det ikke alle tester som avslører det faktiske innhold av kasliumkarbonater i vannet, f.eks Tetra Kh-test måler bare innholdet av natriumbikarbonat.
Postet 18.08.06 kl 11:17
Inaktiv bruker
Hva er det som evt kan avgi syre i vannet, da?
Postet 18.08.06 kl 11:42
matroHva er det som evt kan avgi syre i vannet, da?
Røtter, torv, og alt som brytes ned avgir svake syrer. Siden du bytter vann såpass skjeldent, er det trolig litt høyere konsentrasjon av ulike syreforbindelser i vannet ditt, enn hos meg
Noe spesielt er det i alle fall, normalt vil man jo tynne ut kalsiumkarbonat ved å bytte vann, hos deg fungerer det tydeligvis helt motsatt
Postet 18.08.06 kl 12:04
Postet 18.08.06 kl 12:13
Inaktiv bruker
Frank Angell[QUOTE=matro]Hva er det som evt kan avgi syre i vannet, da?
Røtter, torv, og alt som brytes ned avgir svake syrer. Siden du bytter vann såpass skjeldent, er det trolig litt høyere konsentrasjon av ulike syreforbindelser i vannet ditt, enn hos meg
Noe spesielt er det i alle fall, normalt vil man jo tynne ut kalsiumkarbonat ved å bytte vann, hos deg fungerer det tydeligvis helt motsatt Jeg har verken røtter eller torv i karet mitt. Det jeg har er et stort hardplastberg, noen lavasteiner di siste månedene,, planter og algeballer.
Postet 18.08.06 kl 12:37
Inaktiv bruker
Ja di påstår det er skjellsand, det er utrolig mange hvite små fine skjell. Bilde har jeg ikke fått til å ta av akvariet enda heller.
Postet 18.08.06 kl 12:43