Ny 530L Tanganyika. Sammensetning?

Hei. Jeg kjoper meg snart et nytt 530L mobelkar. Klarer ikke helt aa bestemme meg for Frontosa (4-6 stk) eller Tropheus (ca 20 stk), men heller mest mot de forste. Har lest mye paa nettet naa men haaper noen her paa forumet som har erfaring med disse kan svare meg paa folgende:

1. Hvilke andre fisker kan gaa sammen med Frontosa? Jeg leser bl.a. at mange har provd C.Moori (blaa delfiner) med stort hell da deres diett er ganske lik. Noen som har erfaring med dette? Vet at det for mange er fy fy aa blande Tanganyika og Malawi men....

2. Leser ogsaa at noen blander Frontosa og Tropheus. Er ikke dette vanskelig da Tropheus er mye mer agressiv og har annen diett? Leser bl.a. at Tropheus Brichardi kan vaere passende tank mates da disse spiser tyngre diett. Noen som har erfaringer aa dele?

3. Onsker aa ha noen store fine maller i karet. Ideelt saa bor det vel vaere maller fra Tanganyika, men hvilke andre kan anbefales?

Mvh Petter
Petter Bjørgen
Hei. Jeg kjoper meg snart et nytt 530L mobelkar. Klarer ikke helt aa bestemme meg for Frontosa (4-6 stk) eller Tropheus (ca 20 stk), men heller mest mot de forste. Har lest mye paa nettet naa men haaper noen her paa forumet som har erfaring med disse kan svare meg paa folgende:

Jeg har ikke hørt om noen som holder både Frontosa og Tropheus. Tropheus må du ikke finne på å gi proteinrik kost (f. eks. kjøtt i forskjellige typer). Derimot vil Frontosa gjerne ha kjøtt som rekemix og frossentfôr i kosten.

Petter Bjørgen
1. Hvilke andre fisker kan gaa sammen med Frontosa? Jeg leser bl.a. at mange har provd C.Moori (blaa delfiner) med stort hell da deres diett er ganske lik. Noen som har erfaring med dette? Vet at det for mange er fy fy aa blande Tanganyika og Malawi men....

Du kan godt blande Tanganyika og Malawi, flere som gjør det! Det er selvfølgelig opp til hver enkelt!

Det står i fiskebasen at Frontosa er relativt fredelig, men vil hevde revir. Hva du da kan holde den med vet jeg ikke. Andre på forumet holder den med Malawiciklider, Sitronciklider, Prinsessen av Burundi og Julidochromis. Det finnes flere andre svar og erfaringer på nettet også. [URL=http://www.google.no/search?hl=no&q=frontosa+tankmates&btnG=S%C3%B8k&meta=]Et googlesøk på "frontosa tankmates"[/URL] kan kanskje gi deg noen råd?

Petter Bjørgen
2. Leser ogsaa at noen blander Frontosa og Tropheus. Er ikke dette vanskelig da Tropheus er mye mer aggressiv og har annen diett? Leser bl.a. at Tropheus Brichardi kan vaere passende tank mates da disse spiser tyngre diett. Noen som har erfaringer aa dele?

Beklager.

Petter Bjørgen
3. Onsker aa ha noen store fine maller i karet. Ideelt saa bor det vel vaere maller fra Tanganyika, men hvilke andre kan anbefales?

Ancistrus er en kjempefin algespiser! 4 stk. holder mitt Tanganyikaakvarie på 325 liter helt algefritt.

Gibbiceps er også en god algespiser. Jeg hadde den som eneste algespiser i et Tanganyikaakvarie på 152 liter. Fisken gnagde ikke steinen ren for alger, men det lå et millimetertynt lag på steinene som gjorde de grønne og flotte.
Takk for gode råd. Jeg dropper å blande Frontosa og Tropheus da. Er mange andre gode tank mates
Ta en titt på Tanganyika karet mitt. Den eneste fisken som lager kvalme oppi der er Prinsessen.
Takk for det Ørjan. Nydelig kar du har. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å starte med 6-8 Frontosa, noen Calcus og et par maller, så får vi se hvordan det går Det er sikkert plass til mer da Frontosaen vokser sakte etter hva jeg forstår.
Mvh Petter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap