Frittsvømmende scalareyngel!

Hvor mange dager ca tar det før scalare yngel er frittsvømmende? Leste et sted at det var to dager, men nå går vi på tredje dagen og de sitter fortsatt fast i bladet. Noen som vet?
Det kan variere litt, blant annet avhengig av temperatur.
Hos meg har jeg hatt scalarene i ganske varmt vann
(27-28 C) og da har det alltid tatt to dager etter klekking. Men jeg har lest her at det har tatt et par dager ekstra hos andre. Selv har jeg altså ikke opplevd det.

Men ta det med ro, det kommer nok Snart letter en hel sverm av yngel fra bladet.
Dessverre er scalareyngel veldig vinglete og enser ikke farer. Er det andre fisk i karet, vil de få et kjempekalas med scalareyngel på menyen... Foreldrene greier ikke å holde alle de hundrevis av ynglene på plass til enhver tid, så antallet minsker fort.
Ok, takk for svar mona. Som jeg har skrevet litt om i profilen min la disse scalarene egg før jeg fikk flyttet de. I samme karet har jeg dvergbotia. Det som skjedde var at scalarene begynnte å spise eggene da de begynnte å klekke, derfor brøt jeg av bladet og la det i et fødenett. Scalarene flyttet jeg. Det er fullt liv i dem, spreller som bare det. Temp er ca 25-27 C
Åja, husket ikke det jeg
Men da er de jo trygge inntil videre. Men du må flytte dem i et eget kar så snart de blir frittsvømmende. Har du det? Det er "no way" et helt scalarekull kan klare seg i et lite fødenett. De trenger mye plass, ellers blir det trøbbel.
Nei det har jeg ikke, men bør vurdere det. Vet at tropehagen har en del tilbud på helt enkle akvarier. Hvor stor bør det være?
Har du seriøse planer om å drette dem, trenger de stor plass....
Noen uker vil det kanskje holde med 40-50 liter, men de gror fort ut av det også.

Mitt siste scalare-kull fylte godt opp i en 160 liter...

Men nå er det ingen som sier at du MÅ drette alle sammen. Med det mener jeg rett og slett "culling", dvs at du er litt "hard" og luker ut en del yngel og tar bare vare på noen. Ikke hele kullet altså. Dette kan imidlertid vente litt, til de er noen uker gamle og du ser hvem som er friskest og best. Du beholder selvsagt slike, og luker ut andre.

Det er gjerne 150-200 egg i et scalarekull, og det krever MYE plass å fostre opp et helt slikt kull. Det holder egentlig lenge med 20...
Har ikke kjempe seriøse planer, men jeg vil gjerne prøve å se om jeg får det til. Har ikke hatt fisker som har lagt egg før. Ja kanskje 10 eller 20 holder, tanken har steifet meg at det blir dyrisk mange om jeg får dette til. Må nok sortere ut litt. Ser på yngelen at plommesekken har blitt mye mindre enn for to dager siden. Er litt spennende.
Kom egentlig på at i 52 literen min har jeg kun 2 dvergbotia og 2 kuhlii. Yngelen kan jo få vokse opp i det. Botiane er til salgs, så når jeg blir kvitt dem, tror jeg at de kan leve trygt. Jakt innstinktet på kuhlii'ne er heller dårlig, så tror det går bra.
I dag har yngelen blitt frittsvømmende, hipp hurra. Lurer på om dette fødenett opplegget egentlig ikke fungerer så bra. Blir mye møkk og bøss, kanskje det er lettere å ha de i en boks? Har en plastikkboks som rommer ca 1.5 liter. Men er det nødvendig å ha luftpumpe oppi, eller går det bra uten? Bytte vann hver dag?
Kort glede og kraftig reduksjon av yngel bestanden her. Er vel ca 10-15 yngel igjen som lever. Vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre med de! Virker ikke spes int i mat når jeg forer di heller. Er i en plastboks nå, Var mye bøss og møkk i fødenettet, så jeg måtte gjøre rent. Skal jeg putte de tilbake i nettet eller la de være for å se? Tror egentlig jeg ikke får noen av disse til å vokse opp!!
For reingjøring/ slamsuging av fødenett, plastboks osv, er en stor sprøyte med en slangebit på fint.

Til foring anbefales levende fôr, f.eks nyklekket artemia. I teorien skal man kunne fore scalareyngel på finknust flakfor, men duverden så mye enklere det er å få dem til å forstå at det er mat når maten beveger seg

Du må også sørge for god vannkvalitet ved jevnlige vannbytter og egnet filtrering.
I butikken kjøpte jeg oppvekstfor, mer som et pulver. Fikk beskjed om at det kan man fore yngel på. Tror jeg må sette igang å klekke artemia. Men da trenger jeg luftpumpe, det har ikke jeg, har heller ikke råd til det nå. Spørs om dette går dårlig.
Du kan prøve artemiaklekking i paiform eller liknende dersom du ikke har luftepumpe. Den store overlaten gjør at det blir tilstrekkelig oksygenopptak i vannet.

Men hvis yngelen har brukt opp matpakka si (plommesekken) og du fortsatt ikke har fått i dem noe mat, så er nok antagelig løpet kjørt, dessverre....

Du får se på det som en læringsprosess: nå vet du litt mer om hvordan du kan gjøre tingene. Og så vet du dessuten at du har et fungerende par scalarer... på et eller annet tidspunkt vil de legge egg igjen - og da er du klar for oppdrett vettu
Hei igjen, har vært ute en tur nå, med andre ord tømt kontoen skikkelig. Har kjøpt luftpumpe, artemiaegg, og er i full gang med klekking (for første gang), så får jeg se og håpe at yngelen lever til i morgen og at det blir klekking av artemia eggene.
Har lyst til å blåse liv i denne tråden igjen, håper det er greit Lørdag for 4 dager siden la mine 3 vakre scalarer egg IGJEN. Disse 3 har lagt egg flere ganger men de er nok blitt spist av andre fisk de bodde sammen med, nå har scalarene hele 180l for seg selv så nå blir det spennende å se. På vaskerommet står nå tullipanvasen min og fungerer som artemia klekker.. * fnis * en egen patent. Har laget en artemiaklekker etter oppskrift funnet på Holgers hjemmeside, (takk til Holger) men hadde ikke tid til å vente på at siliconen ble tørr, derfor ofret jeg en blomstervase for en god sak. Ikke hadde jeg peiling på artemia heller men fant masse info her i forumet, så etter en rask telefon til Heros Hamar kom artemiaegg i hus. Så nå går jeg her og venter på at yngelen skal slippe bladet de bor på.... Artemian er ihvertfall klar. De er forresten blitt flytter noen ganger rundt i karet. Vet ikke hvem av scalarene som er mor og far men alle tar oppgaven like seriøst. Skal prøve å få lagt med et bilde på neste tilstandsrappot.
Her kommer det forhåpentligvis med noen bilder..
Og her ;D (Det nederste bildet ble tatt igjennom foringsluka)
Her er en liten rapport fra scalarekaret! I går slapp hele yngelflokken plantebladet og stimet seg godt bevoktet av mor, far og tonkel (tante eller onkel) ved frontglasset, til stor begeistring for hele familien. Jeg ilte til unsetning med klekket artemia, og med hissige angrep fra de store fikk jeg sprøytet mat i retning småtassene.. Brukte ei lita sprøyte med en slangebit på. Knuste litt flakfor sammen med en skvett med vann også bare sånn for sikkerhetsskyld. Det som er litt skummelt nå er utblåsen på filteret, er litt redd den skal skylle yngelen rundt hele karet og kanskje havne i innsuget. Satte på ei nylonstrømpe men da begynnte det å surkle og dure i filteret så den har jeg nå tatt av igjen. Har et ganske kraftig utvendig filter i dette karet, så med strømpe på innsuget ble det ganske fort tett.. Må nok gruble litt på den saken. Noen som har en god ide??
Yngelen forsvant plutselig på mystisk vis for noen dager siden. Ved neste egglegging tror jeg kanskje at mor, far og tonkel flyttes over i 92l.. Eller kanskje det er lurere å ta ut yngelen å sette dem i et lite karr.. Hmm, må planlegge dette, har veldig lyst på å få til Scalare yngel.
jippii!! torsdag: nye egg, hu.. da er det pån i gjen. ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap