Malawi / bunnsubstrakt

Har nå fått mine malawi-ciklider!!!! Er ny i gamet og trenger litt råd! Ser at det benyttes veldig finkornet sand i mange av ciklide-akvariene, er det nødvendig eller??? Lurer også på hvor mange kalk-steiner som strengt tatt er nødvendig å ha i et 240 liters. Kan man lage "stein-ur" av steiner man finner ute, det er sinn-sykt dyrt å kjøpe alt i butikk!!!! Tar imot alle gode råd!
Det er en fordel med fin sand, men det er ikke nødvendig. Du trenger ikke kalkstein i karet, det er bedre å ha faxekalk i punmpen. Du kan lage en steinur av stein du finner ute. Det beste stedet å lete er i morener eller elver. Stein med litt struktur er det peneste etter min mening.

Et bilde av mitt kar

Er det ikke vanlig med faxekalt som bunnlag, blandet med anna grus?
Eller for å si det på en anna måte..Går det ann?
nila-84
Er det ikke vanlig med faxekalt som bunnlag, blandet med anna grus? Eller for å si det på en anna måte..Går det ann?

Det går an, men kan ikke si at det er vanlig. Jeg ville heller ikke anbefalt det, det er fare for at det blir grønt etter vert; ikke særlig pent. Ville heller brukt hvit sand, det ser bedre ut og er bedre for fisken.
Tor Egil
[QUOTE=nila-84]Er det ikke vanlig med faxekalt som bunnlag, blandet med anna grus? Eller for å si det på en anna måte..Går det ann?

Det går an, men kan ikke si at det er vanlig. Jeg ville heller ikke anbefalt det, det er fare for at det blir grønt etter vert; ikke særlig pent. Ville heller brukt hvit sand, det ser bedre ut og er bedre for fisken.

Har snakket med noen som holder på med litt malawi, å der er faxekalk og rådesand blandet..De har alldrig slete med noe form for alger, og jeg syntes ikke akkurat det var stygt..Men selfølgelig det er min mening
Den e grei!! Takker for tips tar gjerne imot flere!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap