Algetabeletter(?) vs Malawi ciklider?

Er algetab. for det første effektivt? eller giftig, hva gjør de egentlig med algene. For det tandre så spiser jo mange malawi ciklider alger og særlig de tre jeg har kjøpt, pluss de som er på vei? Kan jeg da risikere at det blir for lite alger i karet?

Er litt skeptisk til disse!(?) Ødelegger de ikke for plante veksten også da eller er det noe annet?
Hva mener du med algetabletter? Er det noe for å forhindre alger?
Det jeg forbinder med algetabletter er mallemat...
Samme her. Algetablett er fôrtablett for maller og andre fisker
mArTii =)
Samme her. Algetablett er fôrtablett for maller og andre fisker


Nope! Helt feil! Da hadde jeg nok ikke nevnt om det kunne bli for lite alger? Eller om det var giftig for alge spisere?



Noen andre som har kunnskap rundt dette?
Fortabletter er ihvertfall det jeg forbinder med algetabletter
mArTii =)
Fortabletter er ihvertfall det jeg forbinder med algetabletter :)


Ja sånn sett er det ikke helt feil, men bunntabeletten som foret egentlig opprinnlig ble kallt, selv om det heter malle for eller, (har ikke hørt det før) alge tabeletter, inneholder endele mer enn en bare alger, pluss at spirulina er ikke vanlig vekst i norske akvarier (tror jeg da jeg har hørt? visst ikke driter jeg meg skikkelig på leggen her) men jeg er tålig sikker i min sak
Har selv prøvd disse, og fant fort ut at effekten er skremmende liten. Kjørte etterhvert med dobbel mengde tabeletter, rett i ett kammer i filteret.
Ennå ingen effekt, så resten av tabelettene endte i en skuff, for så å bli kasta ett par år etter

Riktig balanse i akvairet er mye lettere å få til, enn å få disse tabelettene til å bli verdt pengene
Frank Angell
Har selv prøvd disse, og fant fort ut at effekten er skremmende liten. Kjørte etterhvert med dobbel mengde tabeletter, rett i ett kammer i filteret. Ennå ingen effekt, så resten av tabelettene endte i en skuff, for så å bli kasta ett par år etter ;) Riktig balanse i akvairet er mye lettere å få til, enn å få disse tabelettene til å bli verdt pengene ;)


Jeg gir bare opp det da! Men jeg fant ut hvor mye lyset har å si på alger! Tok av et lys(det eneste lyset) hos tanganyikaene og lot det ligge 1.5meter over og til siden. Pluss at jeg tok ned lys tiden noen timer. Dette er akvarier som jeg ikke kikker på hele tiden da de står i et akvarie rom, men dægeren, etter en uke vare det grønne alge teppe helt fulstendig vekke! Dette vare det typiske alge teppet mann får i Tang/Malawi kar, helt borte var det. Det ga hverfall en god pekepinne på lysmengden i det nya malawi karet før jeg får fisk i 4-6timer døgnet
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap