Juvel yngel
Har nylig fått et par med juvelciklider, to som har blitt et flott lekspar på veldig kort tid! Merket her for noen dager siden, allerede noe yngel som svømmet rundt i karret, ca 7-8stk(ca 5mm), og nå i kveld la jeg merke til at i den ene skål lignende stein figur var det fullt med egg!
Går det virkelig så kjapt?
Har vel hatt akvariet oppegåendes i ca 3uker- en måned.
Så lurte jeg også på hvilken farger forkjeller det er på disse eggene, hvilken som er døde og hvilken som er befruktet? Kom over noen bilder tidligere, men finner selfølgelig ikke frem nå da
Det ser ut som alle eggene er nøyaktig samme farge, de er vel litt rosafarget med en svart prikk på..? Ikke hvite hvertfall.
Hvis noen har litt info om slike, så setter jeg pris på det! Prøver å lese alt jeg kommer over.
Temp, ph, gh osv, generell info om hva de liker ved lek. Tror nå de har det nok så fint nå da Men det er ganske så ørlite nitritt i vannet (nytt karr, men tar masser av vannskift), så syntes det hele er litt snodig
Juvel Ciklide
Går det virkelig så kjapt?
Har vel hatt akvariet oppegåendes i ca 3uker- en måned.
Så lurte jeg også på hvilken farger forkjeller det er på disse eggene, hvilken som er døde og hvilken som er befruktet? Kom over noen bilder tidligere, men finner selfølgelig ikke frem nå da
Det ser ut som alle eggene er nøyaktig samme farge, de er vel litt rosafarget med en svart prikk på..? Ikke hvite hvertfall.
Hvis noen har litt info om slike, så setter jeg pris på det! Prøver å lese alt jeg kommer over.
Temp, ph, gh osv, generell info om hva de liker ved lek. Tror nå de har det nok så fint nå da Men det er ganske så ørlite nitritt i vannet (nytt karr, men tar masser av vannskift), så syntes det hele er litt snodig
Juvel Ciklide
Postet 15.10.06 kl 23:50
Professor Holm
de eggene er befruktet.
siden det er en svart flekk i midten så er den flekken ungen.
siden det er en svart flekk i midten så er den flekken ungen.
Postet 16.10.06 kl 20:45
Postet 16.10.06 kl 21:56
La inn linken til den rette typen Juvel ciklide, helt nederst i det første innlegget mitt La det inn som Juvel Ciklide - i link form.
Men ja, det er Hemichromis bimaculatus.
Bilder blir veldig vanskelig å ta, nå når de har flyttet eggene i en hule de har bygget i steinraset. Kan skimte de tydelig, men tviler på at det blir noe bra bilder. Kan alltids gjøre et forsøk.
Eggene ser like ut, alle er rosa aktige med svarte prikker, virker litt større, flyter litt mer. Spennende
Men ja, det er Hemichromis bimaculatus.
Bilder blir veldig vanskelig å ta, nå når de har flyttet eggene i en hule de har bygget i steinraset. Kan skimte de tydelig, men tviler på at det blir noe bra bilder. Kan alltids gjøre et forsøk.
Eggene ser like ut, alle er rosa aktige med svarte prikker, virker litt større, flyter litt mer. Spennende
Postet 16.10.06 kl 22:04
Endret: 16.10.06 kl 22:06
Kom hjem i 8 tiden, og på 2 timer har jammen ting skjedd Når jeg nå gikk bort å så på dem, så har de altså flyttet alle eggene/bebisene utforbi steinene. Fikk tatt et par bilder, veldig dårlige, men kan alikvel forsåvidt se eggene. Men! Det jeg reagerte mest på, var all bevegelsene! Sko tro de var små svømmere allerede! Det var virkelig livlig der Aner ikke hvor mange det er snakk om, men mange. Legger ved bildene her.
Postet 16.10.06 kl 22:24
Har vel ikke noe særlig mere info en det som står i basen.
Bortsett fra at de jeg har hatt (å det er mange) har latt plantene i fred.
De har heller ikke gravd noe særlig, noen små groper til fritt svømmene yngel det er alt
Men er det egg alt det hvite som synes på bildene dine?
Har aldrig sett de har lagt så mye egg. Ser ut som størrelsen varierer veldig også
Bortsett fra at de jeg har hatt (å det er mange) har latt plantene i fred.
De har heller ikke gravd noe særlig, noen små groper til fritt svømmene yngel det er alt
Men er det egg alt det hvite som synes på bildene dine?
Har aldrig sett de har lagt så mye egg. Ser ut som størrelsen varierer veldig også
Postet 16.10.06 kl 23:04
Thomas AgnorHar vel ikke noe særlig mere info en det som står i basen. Bortsett fra at de jeg har hatt (å det er mange) har latt plantene i fred. De har heller ikke gravd noe særlig, noen små groper til fritt svømmene yngel det er alt Men er det egg alt det hvite som synes på bildene dine? Har aldrig sett de har lagt så mye egg. Ser ut som størrelsen varierer veldig også
He, he, samme lurte jeg på, og holdt på å få sjokk da jeg så mengden. Men, om man forstørrer bildet ser det ut som om eggene ligger rett bak planten i venstre hjørne. De er noe mørkere enn det hvite bunnsubstratet og går i en rosa tone.
Postet 17.10.06 kl 22:28
Hvit stein :)
hehe! ja, det hvite er steinene. Det er det rosa som er i bakgrunnen. Tar bilder med mobil, og trodde egentlig ikke jeg skulle klare å få et skikkelig bilde av eggene, men de ble forsåvidt synlige når en ser nærmed. Men skulle kansje nevnt i forbifarten at jeg har hvit sand ja =)
Er hvertfall helt sikker på at disse eggene er ok, for det er jammen liv oppi der..!
Men! Har et nytt spørsmål; Har siden i går kveld ikke sett det 7 andre småfiske-bebisene, de er søkk vekke! Er det mulig at de har spist dem? Ble litt forundra når de var vekke i dag tidlig, og har heller ikke funnet dem i kveld, de var jo begynt å bli ganske så store, ca 7mm.
Noe som kansje kan skje med første kullet? eller noe eg bør tenke på når disse nye blir større??
Er hvertfall helt sikker på at disse eggene er ok, for det er jammen liv oppi der..!
Men! Har et nytt spørsmål; Har siden i går kveld ikke sett det 7 andre småfiske-bebisene, de er søkk vekke! Er det mulig at de har spist dem? Ble litt forundra når de var vekke i dag tidlig, og har heller ikke funnet dem i kveld, de var jo begynt å bli ganske så store, ca 7mm.
Noe som kansje kan skje med første kullet? eller noe eg bør tenke på når disse nye blir større??
Postet 17.10.06 kl 22:40
Der er eggene ja! Trodde først ikke mine egne øyer! Du vil få en nitrit topp etter 30-35 dager, det er en generel regel for alle ny-oppstarta akvarier uten inngått pumpe og med nytt vann. Men du er snart i mål nå snart, vist du har hatt det i 3-4 uker. Men fortsett med vannbyttene du
Ang yngelen din så er det godt mulig de spiser noen. Det er veldig lenge siden jeg hadde juvel ciklider. (8år siden?) Men uansett så er det første kullet altid et prøve kull for de fleste ciklider. Skal du redde alle yngelen så bør du nok fange de opp, eller bruke yngel kasser av noen slag. Men vist du bare vil ha noen stk opp til full voksen, så er det bare å la de være oppi! Det er jo et stort akvarie som de kan gjemme seg vekk i.
Men vist du kan fange de opp så kan du jo hive de oppi den 40literen jeg så du hadde(så på profil), bare bruk vannet fra akvariet de er i nå! Det er en ide å la pumpen til 40 starte opp i 220.
Ang yngelen din så er det godt mulig de spiser noen. Det er veldig lenge siden jeg hadde juvel ciklider. (8år siden?) Men uansett så er det første kullet altid et prøve kull for de fleste ciklider. Skal du redde alle yngelen så bør du nok fange de opp, eller bruke yngel kasser av noen slag. Men vist du bare vil ha noen stk opp til full voksen, så er det bare å la de være oppi! Det er jo et stort akvarie som de kan gjemme seg vekk i.
Men vist du kan fange de opp så kan du jo hive de oppi den 40literen jeg så du hadde(så på profil), bare bruk vannet fra akvariet de er i nå! Det er en ide å la pumpen til 40 starte opp i 220.
Postet 17.10.06 kl 22:56
Som Alexander Severinsen sier er det bare å fortsette med vann bytte.
Det er også ganske ofte at de spiser ynglene sine, de første gangene.
Men dette går som regel over etter noen forsøk.
Men etter vert er det ikke det som er problemet, det er mere å bli kvitt alle sammen.
Tro meg de yngler helt utrolig mye og etter vert overlever mange
Det er også ganske ofte at de spiser ynglene sine, de første gangene.
Men dette går som regel over etter noen forsøk.
Men etter vert er det ikke det som er problemet, det er mere å bli kvitt alle sammen.
Tro meg de yngler helt utrolig mye og etter vert overlever mange
Postet 17.10.06 kl 23:34