sykdom i karet? palett som hypervetilerer?!

så i dag at palett hunnen min som slapp yngelen ut av hula i går,
hun på en måte hyperventilerte, hun pustet som en gal!
har bare sett at hun har vært ute av hula en gang i dag og da hadde hun ikke mye farge
alle de andre fiskene er helt i orden, så hvis hun dør må vel "pappa palett" ta all yngelen selv, han gjør det nå og yngelen er alene ganske ofte på grunn av han jager andre fisker.
kan jeg evt hvis hunnen dør, kan jeg ta å putte oppi ei ny hue, eller vil hun drepe/spise yngelen?

takker for svar.
Paletter
Tror jeg ville fisket opp yngelen og satt dem for seg selv, for å berge dem. Hunnen er nok veldig sliten og kanskje også litt underernært for hun har vel neppe spist noe særlig etter eggleggingen. Prøv å friste henne med en malletablett like ved huleåpningen. Det kan hende at hun var i litt for dårlig kondisjon før eggleggingen, så hun er ekstra svekket nå. En ny hunn vil true yngelen, og/eller hannen blir så opptatt av hennne at han glemmer yngelen. Vær obs de neste dagene i tilfelle hunnfisken dør inne i hulen, det vil forurense kraftig.
fant henne død bak i akvariet i dag

synes hann palettten gjør en god jobb med yngelen alene, så da venter jeg til de blir så store at de klarer seg selv, og da kan jeg putte oppi en ny hunn?
Trist at hun døde, får håpe at hun ikke døde forgjeves

Jeg ville ventet med å sette inn ei ny hue, til yngelen greier seg godt selv. Å distrahere paletthannen med en fristende dame nå, tror jeg resulterer i at han driter en lang marsj i yngelen, og det er vel ikke ønskelig
hadde tatt bilde av første dagen ynglene var ute av hula og da telte jeg 40-50 yngel!
så håper noen overlever etter den pene moren sin
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap