Sommerfuglciklide + hva?? Forslag?

Kjøpte et par sommerfuglciklider til min 63liter her om dagen, men hannen er død. Vurderer å kjøpe ny hann, og fisk som går sammen med disse (har bare en liten Pleco og en Praktbotia, samt to SAE der nå). Forslag til hva som går sammen med disse?

Vurderer også å flytte sommerfuglen (+ evt nyinnkjøpt hann) til 54-litern min, hvor det nå går 5 molly-yngel, 14 kardinaltetra, 1 Pakistanbotia og 1 liten Pleco. Vil det fungere? Kunne da hatt noe annet i 63-litern, kanskje en annen ciklide-art, som ble større? 63-litern vil bare være midlertidig, skal kjøpe 250-liter eller større rett etter jul.

Alle forslag mottas med takk! Gjerne noen med erfaring fra sommerfugler eller andre ciklide-typer..
etter min erfaring passer ikke palett ciklider og sommerfugl ciklider sammen.
hvis du vil ha noen som yngler lett kan du jo prøve palett og sommerfugl sammen men, det er ikke sikkert det går så bra
Snakker du om??
Var aldri i mine tanker å kjøre flere typer ciklider sammen i ett og samme kar. Les teksten en gang til, da...
Jeg ville nok ikke hatt noen botiaer sammen med sommerfuglciklider. Disse vil være svært forstyrrende ved evt. lek hos ciklidene.

I et kar på 63 liter så går det fint med ett par sommerfuglciklider. Sammen med disse går det fint med en stim tetraer, rolige sådanne. Jeg vil anbefale smykketetra her. SAE kan også være forstyrrende på ciklider i et så lite kar og SAEr bør være flere enn to, minimum 3 eller flere. Disse er jo svært aktive og trenger større plass. Bedrer seg med større kar da og vil kunne fungere.

Også sugemaller som "pleco" kan være forstyrrende på dvergciklider er min erfaring.

Aktive bunnfisk (sugemaller, pansermaller, botiaer o.l.) bør altså ikke gå sammen med små ciklider i små akvarier. I større kar kan det fungere bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Reigstad
Reklame for plussmedlemskap