hvordan få yngel på palettciklider??

Hei.

Jeg har hørt å lest overalt nå at Palettciklider er så lette å få yngel på..
fått all slags tips å hint,vann bytte etc.. men nå har jeg hatt 2 par plalettciklider å ikke mer en små hint til lektid. hva gjør jeg galt? har sjekket alt av vann verdier/temp. o.l dem er alltid i sammen,i hulen.og svømmer etterhverandre men ingenting skjer...(ja hannen er større enn hunnen)

kan det være en fisk i mitt akvarie som "skremmer" den til å ikke komme i lek,slik at det ikke blir yngel på det..

Jeg prøver igjen,som mange ganger: Noen som kan hjelpe meg? jeg vil så gjerne fått noen små

Andre fisk jeg har:
2(veldig små) sølv hai. 1 (gul) kinesisk algespiser, 1par ancistrus par. 4 tigerbarber. 2 pakistan botia.

info: jeg har 2 kokosnøtt huler,en "vegg" med huler, og masse planter,inkl flyte planter. karet mitt er på 60L

men 100% sikker på at jeg har en av hvert kjønn. hvor er veldig rød på buken. mens han som både er en god del større ikke er rød nesten..(jeg kan prøve å få tatt bilde.) dem ser ut til å passe i sammen,dem er i sammen overalt.. hun "leker" med han.. (hun vibrerer forran henne,som hun vil vise seg frem på noen måte) bunnsubstratet mitt? det noe å si? har små stein(mindre en pukkel stein) mørkt.dem har vært i lek før, han har "pyntet" for henne med hulen "dems" å slikt.. så.. syntes det er veldig kjedelig,for jeg har så lyst på noen små jeg har hatt dette paret nå i snart 4mnd.. å dem har vært slik mot hverandre helt siden dem "traff" hverandre i karet.. kjøpte hun, en dag før han,slik at du kunne finne sine gjemme plasser..

Håper på svar

Mustice
Hei!
Jeg har en stor nyhet å dele med dere..eller...vi begynner fra begynnelsen:
Etter noe hjelp fra forumet her på akvaforum sa jeg nei til tilbudet om 4 søsken (paletter), men dro heller til dyrebutikken og kjøpte en liten søt hanne og en stor fargerik nydelig hunne!
Så kom jeg hjem, hadde i hoa i ca. 2 dager og slapp så uti hannen..
Gjett hva som skjedde da!?
Hunnen jagde etter hannen så vannet boblet omtrendt!
Så jeg sprang til dataen for å sjekke hva som skjedde her og fant til min store fortvilelse (og skuffelse ovenfor dyrebutikken som ikke sa noe som helst om dette kravet):
-Hannen SKAL være større enn hunnen-
Det boblet og kokte i meg, og hannen levde blandt plantene i ca.1-2 uker.
Satte ut annonse om fisk tilsalgs, men ingen interesserte!
Tilslutt kjøpte jeg en stor fin fargerik hanne i håp om at dette skulle fange interessen til hunnen så minste hannen skulle få være i fred!
Men tenke seg til, var ikke denne hannen også FOR LITEN tror du!?
Jeg ble veldig fortvilet og hunnen startet og jage etter begge hannene.
Så jeg tok begge hannene opp i fødekar for guppy++ som hasteredning og satte inn annonse om to pene paletthanner tilsalgs, som forøvrig var blitt jaget av hunnen.
Neste dag voknet jeg og gikk ned til akvariumet for å sjekke herremannene mine...joda...den minste lå RETT ut på bunnen av fødekaret og pustet tungt!
Jeg skjønte at største hannen hadde gjort sitt her og hev ut minste hannen med det samme!
Han (den minste) ble bedre med det samme og inntok sin vanlige plass blandt plantene, imens dro jeg og mamma igjen til dyrebutikken for å benytte oss av glødebåndstetra tilbudet (5 stk for 39kr) og da fikk jeg også lyst til å se på Palettene...Det var da jeg kom over han...han var stor og nydelig og pen og majestetisk og vakker ooog DYYR!!
han kostet altså 120 kr..
Det var nemlig en viltfanget hanne, ja uten så sterke farger!
Men de betjente sa at han ville parre seg med vanøige ho-paletter!
Så jeg ba mamma kjøpe den, men vet du hva!?
MAMMA NEKTET!!
hun var fast bestemt på at hun hadde en god følelse mellom paletthunnen min og største hannen (som fortsatt var i fødekassen), ja mamma sa tilogmed at hun hadde sett hunnen vært borti og snust etter hannen.
Så hjem kom vi med 5 glødebåndstetra og 0 hannpaletter,
men forøvrig så henger det jo en lapp på akvariumet i dyrebutikken i skrivende øyeblikk:
-reservert Maria K.T. ut 17.desember!-
Så nå sitter jeg her...Nede driver paletthunnen DESPERAT og vrikker og rister seg borti hannen, men jeg er fortsatt litt skuffet...
Hannen tar liksom ikke helt imot flørtingen, det er som om han ikke forstår at hun prøver seg og liksom tror at hun jager han!
Men da kommer nervene..skal jeg springe å kjøpe den store fine hannen NÅ (og selge de to andre) eller skal jeg gi den paletthannen jeg nå har en kjangse til å se "flørtingen"..
Før jeg får svar, vil jeg bare si at hannen har ristet LITT selv også og faktisk vært borte og snust litt på hulen som hunnen oppholder seg rundt...
ja er det en kjangs for at det skal skje noe i det hele tatt!?
Om du leser dette på torsdag eller om to uker så ver snill og svar uansett!!
Jeg trenger HJELP!!
mvh Maria

P.S: dere kan godt si ifra vist jeg fikk rekord i og skrive lengst innlegg i forum her inne!xD!
ja det har skjedd!:)
Ja nå har altså hannen "forstått" flørtingen totalt og jeg kan gledelig si:
han har fått seg et eget revir!
Sentrum av reviret er selvfølgelig den største, peneste og best beliggende kokkosnøtten i hele akvariumet og inni der ligger hunnen nesten døgnet rundt!;D
Så om det blir yngel?
Kaaanskje!?xD
Ja ...jeg hentet ikke den paletthannen som jeg la av i dyrebutikken!:=)
Han hadde ikke så fine farger, med han var stor og frisk.
Går det ikke med palettparet jeg nå har (og da mener jeg om de ikke vil prøve i det hele tatt, for vist de prøver og mislykkes så vet jeg at dette er normalt de første gangene) så kjøper jeg nokk hannen i butikken og prøver med disse!
Med jeg har MAASSE tolmodighet!xD
Trenger fortsatt tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap