graver,graver og graver.

Mine skjønne palettciklider graver så mye og det begynner og bli ganske irriterende.er det noen som vet hvorfor???
Det kan høres ut som om de leter etter en plass å bo. Har du noe hule eller stein som de kan lage seg en hule under?

Mine graver kun til de er fornøyde med hulen de skal ha og så slutter de. Det pleier å holde med en flat stein som står på skrå ned i sanden. Som en heller hvis du skjønner. Husk å støtte den opp med noe hvis den ikke er stødig av seg selv. Du trenger ikke grave ut hull. Det gjør de selv.

Hvis det er slik at du har huler og de bruker disse så vet jeg ikke.. Kanskje de ominreder.. ?
De pleier å grave utav huler før de legger egg der Det var helst hunnen som stod for gravinga mens hannen sto utenfor å passte på at ingen andre kom for nær.
Desverre døde begge palettene min før det ble noe egg utav det, men de la igjen en god haug med sand utenfor hula si
Professor Holm
hva i all verden betyr''ominreder''.
altså jeg er altså bare 9 og et halvt år gammel.
Det betyr vel at de forandrer på innredningen din...
her ser du to paletter som bygger "rede" inne i en hule

Disse la egg og fikk yngel, men alle døde desverre.

De holdt på i mange måneder før de var fornøyd og la egg
Mine bruker toppen to dager i ett nytt kar, men de er et etablert par så...

Ominreder betyr egentlig bare at de ikke liker hvordan sand, stein eller annet ligger rundt og at de ønsker å ha det annerledes. De vil nok slutte om en stund.

Prøv å skaffe de en hule, en stein å bo under eller annet de kan lage seg en bolig av og så får du bare vente å se.
tihi(*)jeg har allerrede ei hule som de driver og går under...
sel om det bor ei gjøkmalle inni der så bare flytter han seg til et annet sted(*)
men det som er litt rart er at de aldri graver i/under hulen.
det er litt av et lite spørsmål!
Par
Hei.

Siden dere debaterer Paletsciklider tenkte jeg at det kunne passse med et lite tilleggspørsmål

Har nettop fyrt i gang karet mitt etter 5 års pause. I den forbindelse kjøpte jeg et par med Paletciklide som jeg tenkte jeg skulle ha morro med. Problemet er at Hannen kjeppjager hunnen hele tiden og er direkte ufin. Har hatt fisketypen før med hell men denne gangen ser det ut til at han far ikke vil ha noe med hu mor å gjøre. Har hule og greier men ingen husfred. Hva skal dette bety?
Gjøkmallen jager dem kanskje derfra om natta?
Om natta tar Palettene det med ro og sover, mens Gjøkmallen våkner til liv når de andre roer seg. Prøv å legge nedi flere ting de kan bruke som hule du, så slipper de å bo på hybel i hula til Gjøkmalla. Jeg har selv et ungt Palettpar, som har fått en kokosnøtthule de kan bo i.
Disse kan man kjøpe på Dyrebutikken. Den jeg kjøpte er egentlig ment til redekasse for fugler, men jeg tok bort metallstrengen den skulle henges opp med, og satte den i akvariet. Dette er et svært stort akvarium, på 375l, en og en halv meter langt, så jeg har mange gjemmesteder der. Jeg har ti Praktbotia, to Ancistrus og mange andre fisker der også, så jeg må prøve å få det til så bra som mulig for alle sammen.
Kokosnøtthuler kan man lage selv, enten ved å kjøpe en hel kokosnøtt og sage den over, eller ved å kjøpe halve nøtter som er beregnet på utefuglene. Denne må kokes når fuglene har fått spise den tom. Det er en tråd som handler om dette et annet sted her på forumet.

Når du ser at de passer veldig godt på det stedet de bestemmer seg for, kan du regne med at de har egg og snart små yngel inni hula si. Da må du ha mat klart til de små, frossen Moina er en god start for dem. Avskallede artemiaegg kan også brukes. Noe flytende som heter Liquifry som kan kjøpes på tube/flaske er også fint. Sprut maten inn i flokken av små yngel.

Lykke til med Palettene, og husk at de rett og slett kan dø om de ikke finner seg et hjem, så de får leve så normalt som mulig.Jeg tror i alle fall et var det som skjedde med det første paret jeg hadde. Jeg håper det skal bli bedre denne gangen. Har også en ensom hann stående i et annet akvarie, mens han venter på å få seg en kone.

Erik; Vet du om han hadde valgt seg ut en annen hunn på butikken? Disse holder sammen for livet når de danner par, så han kan være brutal fordi dere ikke plukket riktig hunn. Har opplevd slik slossing selv, både voldelige hanner og hunner. Prøv å skille dem og fore dem godt, særlig henne om hun er liten, så hun får dannet egg. Det kan jo hende at hun ikke er kjønnsmoden ennå. Lykke til!
Professor Holm
men det som er litt rart er at de aldri graver i/under hulen. det er litt av et lite spørsmål!

kan jo hende de prøver å lage ei lita grop/hule å legge eggene sine i?
for hvis det er mangel på huler så prøver de vel å lage noe sjøl?
Fiskene vil gjerne bestemme selv hvordan de vil bo
Håper du finner ut av det med Palettene dine Prof. Holm, det som er viktig er å gi dem ulike ting å velge mellom. Ett par vil greie seg med å grave under en rot eller stein, mens et annet vil trives best i en hule du lager til dem, eller kjøper til dem.
En ting som jeg fikk vite nylig: De vil ha veldig trang huleåpning, så trang at bare mor kommer seg inn. Pappa'n vil lettere kunne passe på mor og barn når hullet er lite.
De prøver kanskje å gjøre åpninger mindre uten å få det til? Skjær en liten halvsirkel ut av kanten på et halvt kokosnøttskall, eller kjøp det ferdig, (jeg har kjøpt to av disse i stedet for den jeg hadde fra før) Det kan godt være lavt under taket i åpningen, så mor må legge seg på siden for å komme inn. Jeg kjøpte dem på OsloCity, Dyrego' Zoo, men de finnes sikkert flere steder.
Om du ikke får tak i dette, kan nye,rene terakottapotter brukes, eller evt, fat som hører til dem. Bruk en hammer forsiktig på kanten, og kakk ut et stykke, og legg lokket opp ned på sanda. Eller del potta i to eller flere deler, det kan være litt vanskelig å ha kontroll, men... Har du et nokså tykt lag med sand, kan du jo bare grave den et stykke ned i sanden, så det bare er en smal sprekk som stikker opp. Fiskene vil uansett grave rundt den om de blir interessert i å bo der. Det er helt naturlig for denne fisketypen å gjøre det. Om du synes det er et problem, må du nok finne noen som kan ta over disse, og heller kjøpe andre slags fisker.
Terakottapotter er slike brune blomsterpotter av kjeramikk, spør mor om hjelp til å finne noen. Hullet i bunnen på noen av dem kan være stort nok. Disse er nokså billige, så ikke bruk gamle, for da kan det være rester av plantegjødsel på dem. Det kan drepe fiskene dine.
Ekteskapelig konflikt
Takker Akvadilla og andre for utfyllende og nyttige svar. Det som imidlertid har skjedd siden jeg skrev innlegget er at herr og fru Palet har avgått med døden. De fant hverandre til slutt men det gjorde også et par med scalarer som la egg på en plante utenfor palettenes hjem. Jeg anser derfor dødsårsaken til å være et resultat av en konflikt mellom scalarene og P.ciklidene. Jeg kommer nå til å rasere deres tomme bolig og sette opp en kokosnøtthule i trygg avstand fra scalarenes yngleplass. Nytt par på plass til helgen.
Marknor
[QUOTE=Professor Holm]men det som er litt rart er at de aldri graver i/under hulen. det er litt av et lite spørsmål!

kan jo hende de prøver å lage ei lita grop/hule å legge eggene sine i?
for hvis det er mangel på huler så prøver de vel å lage noe sjøl?

ok for det hun gjør nå er at hun ligger inne i ei plante så går hun ut igjen( ikke så langt fra) og inn igjen mens hannen venter utafor.
snåle fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap