Identifisering av Cicklide

Ja, jeg vet at det er en tråd om identifisering av fisker men siden denne delen av forumet er bare om ciklider tenkte jeg at jeg ville få raskere svar. '

I dag var jeg nede ibyen for å kjøpe(erstatte den døde botiaen). Faren min var med meg og han er en gullfiskfan. Jeg er ingen gullfisk fan men han sa at hvis jeg ikke skulle ha noe gullfisk så burde fisken jeg skal i hvert fall være fargerik. Han stressa meg sånn at det begynte å gjøre vondt i hodet. Jeg måtte være kjøpe et eller annet. Kunne ikke si noe imot siden det var han som ga meg alle penga til å kjøpe fisk.

Uansett, som dere sikkert vet nå har jeg kjøpt meg en cicklide. Er litt redd at det er en basisk" ciklide. Akvariet har surt vann. ph 6-6,5
Trenger identifisering:
Inaktiv bruker
eg og har en san det er en malawi, men det er desverre alt eg vet.
Ciklide, ja. Hvilken, er mer usikkert... Men enten stammer den fra Malawi-sjøen, eller Tanganyika-sjøen, er jeg ganske sikker på. Har størst tro på at det er en sitronciklide

Om mine mistanker er rett, går den i hel feil vann. Ph bør ligge på 8-8,5 for artene fra disse sjøene, altså mange ganger høyere enn den er i dag.
Hvis den er kjøpt på askim torget, så vil jeg kunne fortelle deg at det sansynligvis er en Pseudotropheus Saulosi, som er en malawi..
Jeg lurer på om dette er en Rød Zebra. Ligner på de jeg har, tenker da på munnen...utfra det jeg kan se på de bildene. Da er det isåfall en Malawi. Jeg tror Sitroncikliden er lengre.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2198

Hm.. ser ikke ut som linken fungerer som den skal...
Forsøk å ta ett par bilder til av fisken, gjerne ett nærbilde av hodet (fra siden).
Syntes ikke det ser ut som verken Rød zebra (har hatt tett på 100 av disse) eller saulosi (har for små lepper ser det ut til)
Det er nok ikke en N.leleupi (sitronciklide). Passer ikke helt med snute partiet som man kan se er mye flatere på N.leleupi, som er typisk for Tanganyika. Og en RødZebra er det nok heller ikke, vondt å se på bildet, men den hadde ikke det typiske underbittet. Men en Ps. saulosi hunne, det er mer sannsynlig utfra bildet. Men igjen, det er vondt å se. Prøv å ta flere bilder
Jeg kan huske at navnet som sto der borte på dyrebutikken var salousi eller noe. Så på bildene i profilen. tipper at det er det
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap