cichlasoma nicaraguensis

Hei

Jeg har i en tidligere tråd fått hjelp til identifisering av noen fisk, blant annet et par med Cichlasoma nicaraguensis.

Alle disse fiskene (de jeg enda ikke har gitt bort)har jeg oppbevart i en diger plaststamp.

I går kveld hørte jeg rabalder fra stampen, og fisket ut to av fiskene og satte de i et akvarium. Da var de helt mørke i fargen, de hadde foldet sammen finnene og så elendige ut. De gjemte seg hele tiden i hulene jeg hadde satt opp til de.

Da jeg kom fra jobb i kveld kunne en nesten tro det var helt andre fisk. Nesten magisk!

De er blitt rød\orange med knall gule øyne. De har en pen blå farge ytterst på finnene.
Hannen spiler ut finnene og svømmer i raske "sveip" rundt hunnen.

De holder på med å grave i grusen under en stor stein. Man kan høre grus og sand smelle i akvarieveggen.
Alle planter ligger nå og flyter rundt i karet(

Hunnen har tydelig eggleggingsrør, og jeg ser en liten tapp på hannen også.

Noen med erfaringer? Er de flinke foreldre? Hva forer man med?

Alle tips mottas med takk.

Her er iallefall to sider jeg fant med endel informasjon.

Må si jeg misunner deg litt, disse ciklidene er nydelige!
MC Darup
Her er iallefall to sider jeg fant med endel informasjon. Må si jeg misunner deg litt, disse ciklidene er nydelige! :)

Tusen takk for de linkene!

Nydelige er de ja, men ikke noe for meg.

Jeg kommer til å kvitte meg med de så fort jeg finner noen som vil ha de.
MC Darup
[URLBLOCK1]

Den var veldig bra. Fikk svar på det meste her

Ser ut til at de spiser endel alger og grøntfor. Og jeg som ikke har en alge i dette karet.
Men yngelen tar artemia, så om det skulle bli barn, så har jeg i alle fall for til de.

De voksne får fersk fisk fra fryseren, røde mygg og grønne erter

Grønne erter er jo flott da, og algetabeletter vil vel gjøre nytten?
Hei Rose, fisken du har på bildet der er Regnbuecichlide, Herotilapia Multispinosa.
Utrolig flott og fargerik sentralamerikansk cichlide.
Visstnok den cichliden som skifter farge mest etter humør etc.
Har hørt at de kan ha opptil 16 forskjellige fargetegninger.

Hvis du vil se hvordan Nicaraguacichlide ser ut må du søke etter Hypsophrys nicaraguensis. Også en utrolig flott cichlide.

Ja den var jo enda mere lik på mine en Nicaraguacikliden.

Jeg vet veldig lite om store ciklider, og er avhengig av hjelp. Ser at du har helt rett.

Takk skal du ha.

Må endre "gis bort" annonsen min igjen, sukk....

De har foresten lagt en mengde egg, men antallet har sunket drastisk hele tiden. (selv om de er alene i karet)

Har de i alt for lite akvarium her.
Men de er utrolig pene, de forandret farge fra svart\grått\blått til nydelig rødorange med lysende øyne.

Takk igjen
Mvh Rose

Rose U
Hei Jeg har i en tidligere tråd fått hjelp til identifisering av noen fisk, blant annet et par med Cichlasoma nicaraguensis. Alle disse fiskene (de jeg enda ikke har gitt bort)har jeg oppbevart i en diger plaststamp. I går kveld hørte jeg rabalder fra stampen, og fisket ut to av fiskene og satte de i et akvarium. Da var de helt mørke i fargen, de hadde foldet sammen finnene og så elendige ut. De gjemte seg hele tiden i hulene jeg hadde satt opp til de. Da jeg kom fra jobb i kveld kunne en nesten tro det var helt andre fisk. Nesten magisk! De er blitt rød\orange med knall gule øyne. De har en pen blå farge ytterst på finnene. Hannen spiler ut finnene og svømmer i raske "sveip" rundt hunnen. De holder på med å grave i grusen under en stor stein. Man kan høre grus og sand smelle i akvarieveggen. Alle planter ligger nå og flyter rundt i karet:(( Hunnen har tydelig eggleggingsrør, og jeg ser en liten tapp på hannen også. Noen med erfaringer? Er de flinke foreldre? Hva forer man med? Alle tips mottas med takk.

Hei ser at dette er en gammel tråd, men synes faktisk disse fiskene ligner regnbueciklider. Herotilapia multispinosa

Ja, det er vel avklart tidligere i tråden
Oi da, he he, ja ja, jeg sveipet fort gjennom tråden..... uansett; en vakker ciklide.
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap