Palettciklider

Har kanskje tenkt å ha palettciklider etterhvert.

Ettersom jeg har skjønt er disse en lett nybeginner-ciklide.
Hvor mange paletter kan gå sammen i ett akvarie på ca 200 liter?

Hadde tenkt at de skulle få yngel og slik da.
Går flere hunn / hanner sammen?
Tar palettene vare på yngelen til de er store eller må voksne fisker flyttes etter fødselen?
Vil andre paletter spise andre paletters yngel?
Må palettene ha sandbunn i akvariet for å trives eller går det bra med grus? Hvor mange paletter(hunner og hanner) kan jeg ha i et 190 liters akvarium?
Bør ikkje ha meir enn 1 par!
Er som regel ikkje så gode venner når dei har egg/unger
OK, men må jeg bruke sand?

Et par er bra ja, og de passer på ynglene.
Men andre fisker vil selvsagt prøve å ta yngel, det er jo super mat.. hva slags fisker kommer du evnt til å ha ilag med de?

Paletter er veldig aggresive under lek og yngelpleie.
Litt merkelig at de er så utrolig populære når man tenker på all plassen de krever.

Sand er bra siden de ofte leter etter mat i sanda, og siler den gjennom gjellene.
Vet ikke hva slags fisk jeg kommer til å ha med dem.
Derfor spør jeg hva som passer sammen med de. Tetraer?

Helt nødvendig med sand...?
aquafish
Vet ikke hva slags fisk jeg kommer til å ha med dem. Derfor spør jeg hva som passer sammen med de. Tetraer? Helt nødvendig med sand...?

Det eneste som er helt nødvendig for fisker er vel vann :P
Men ofte gjør vi jo ting for at fiskene skal trives best mulig.

Men mange har jo grus i akvariene, og palettene yngler og har det bra. Jeg har sand fordi de aller fleste fiskene jeg har driver å rensker og plukker i sanda.
Og jeg ser jo at palettene flytter endel sand for å lage feks huleåpningen helt perfekt. Og det er mye lettere for de med sand enn å flytte steiner.

Tetraer er en stor fiskegruppe (piraya er faktisk en tetra- fisk!), men de fleste er jo greie og rolige stimfisker som funker sammen med det meste annet.
Jeg selv er veldig glad i rødmunntetra, men det er mange forskjellige.
Og pass på størrelsen!
Fisker spiser det som passer i munnen deres, og paletter kan jo bli endel større enn mange av de minste tetratypene.. :/

Og det siste er jo svar ang fisk som spiser yngel.
Paletter spiser ikke egne yngel, men andre vil prøve seg.
Samme med tetraer, de vil ta yngel hvis de får sjansen.

Eg har 2 akvarium med paletter i, det eine er nokre Scalare, Molly, Platy, Gyppy, Papegøyeciklide, Perlegurami en stor Ryggsvømmer, 3 store Gibbiseps, Praktbotia, SAE, og Ansistrus.

I det andre er fleire Dverg Gurami, Honninggurami, og fleire sortar L -Maller
+ 4 "store" sjokolademaller.. Alt dette går veldig bra!

Einaste som er storspiser av palett babyer er Gibbisepsen, dei flagrer over gjengen med babyer å slurp so er halve jengen vekk

Leni;
hvor store akvarier er det snakk om?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap