JuvelCiklider å egg

Hei
Juvelparret har for annen gang på 3 uker i dag lagt en mengde egg på samme plass så sist. ( På en rot )
Sist dei hadde egg/ yngel i karet ble det et voldsomt jag å kjør i karet.
( Uro ) Juvelene flaug å jaget annen fisk hele tiden, så alle andre fisker sto omtrent klint inn til glassveggen i motsatt ende på karet. Måtte da flytte juvel parret å yngelen i et anna kar for å få ro. Men det var et fela mask å få tak i dei. klarte nå heller ikke fange all yngel. Fikk ca 150 stk + foreldrene over i et anna kar til slutt. Eg måtte tappe ned karet ca 50 % før eg fikk tak i dei. Har ikke lyst til det denne gang. Derfor tenkte eg å suge egga opp nå før dei begynner å svømme.
Kan eg berre ta egga opp i et anna kar. ( Tar dei med slange ) vil det gå bra?
Trenger ( egg / yngelen ) foreldra sine i starten ?

Ser dei bytter på å vifte egga, men hvis eg stiller pumpa inn slik at det glir en svak strøm over egga hele tiden kan det gå ?

Hilsen HeiHal
Vannstrøm over egg....
Har ingen erfaring med arten, men har masse erfaring med rogn fra laks og ørret, og tror det vil gå bra om du forsøker med en svak strøm over eggene, men du må følge godt med om noen egg dør. Disse bør du fjerne pga. fare for soppangrep!

leste her på forumet om ei som tok egga og la de i en fødekasse. I dette tilfellet var det laget av fin netting. (foreldrene spiste opp eggene hver gang) Vannet strømmer jo igjennom denne kassen. Dette kan jo prøves?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap