Agressive palettciklider
Jeg har et palettciklidepar med unger i et 125 liters akvarium. Da akvariet har vært i drift i kun 1,5 måned, har de kun selskap av 3 platy og 3 ancistrus. Palettciklidene har tatt total kontroll over bunnen i hele akvariets. Ancistrusene som er unge, ca 3 cm store, får virkelig gjennomgå. Hvis de tørr å vise seg blir de etter kort tid jaget selvom de er langt unna eggene og nå ungene til palettciklidene. Ancistrusene har tatt bolig inne i vannfilteret, der palettene ikke kommer inn... I mellomtiden vokser algene rundt om i akvariet...
- Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ancistrusene? Flere gjemmesteder? Det er mange gjemmesteder i akvariet, men palettene har kontroll over de fleste.
- Hevder palettene et mindre revir dersom det blir flere fisk i akvariet slik at det blir mer jobb å hevde et like stort territorium?
Vedlagt ligger et bilde av to ancistruser, en med litt redusert hale og en som ligger i inngangen deres til filteret, i underkant av utblåsningsrøret.
- Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe ancistrusene? Flere gjemmesteder? Det er mange gjemmesteder i akvariet, men palettene har kontroll over de fleste.
- Hevder palettene et mindre revir dersom det blir flere fisk i akvariet slik at det blir mer jobb å hevde et like stort territorium?
Vedlagt ligger et bilde av to ancistruser, en med litt redusert hale og en som ligger i inngangen deres til filteret, i underkant av utblåsningsrøret.
Postet 10.01.07 kl 21:22
Som jeg har sagt flere ganger, jeg synes det er rart at paletter er så vanlige og populære. De er sinna!
Mine eide en periode halve 240- literen...
Det jeg har gjort er å innrede slik at det skapes naturlige inndelinger.
Ved hulen til palettene er det feks en ganske stor rot, med svær javabregne på.
Da slipper de jage andre enn de dumme fiskene som kommer innenfor "gjerdet".
Jeg tror flere fisker vil hjelpe, kanskje en stim med noe?
Da blir aggresiviteten spredt mer utover.
Postet 10.01.07 kl 21:40
Postet 10.01.07 kl 22:04
Det eneste utkommet jeg kan se av å skaffe flere fisk er at palettene blir mer stresset og at de kan komme til å spise sine egne barn eller faktisk dø av stresset med å jage alle de andre fiskene unna.
Corydoras vil være ett dårlig valg siden de faktisk er på bunnen og det er jo der palette vil jage mest. Dessuten er de litt dumme og skjønner ikke det der territorie greiene..
Hvis du absolutt vil prøve med flere fisker (noe jeg altså ikke anbefaler) ville jeg gått for noe som svømmer i de øvre lagene av karet. Tetra av ett eller annet slag?
Corydoras vil være ett dårlig valg siden de faktisk er på bunnen og det er jo der palette vil jage mest. Dessuten er de litt dumme og skjønner ikke det der territorie greiene..
Hvis du absolutt vil prøve med flere fisker (noe jeg altså ikke anbefaler) ville jeg gått for noe som svømmer i de øvre lagene av karet. Tetra av ett eller annet slag?
Postet 10.01.07 kl 22:45
Jeg har gyppy og 2 kinesiske algetere og 7 svart tetra + en paletciklide hue til i et 107l kar.
Det fuker bra.
Men jeg har mye planter og hjømme plasser.
De bryr seg ikke lenger om tetrane.
De har egg nå.
De jagde litt i begynnelsen men nå har de bare voktet ved åpningen.
De er ikke noe serlig begeistret for de kinesiske men det går på grun av gjømmeplassene.
Det fuker bra.
Men jeg har mye planter og hjømme plasser.
De bryr seg ikke lenger om tetrane.
De har egg nå.
De jagde litt i begynnelsen men nå har de bare voktet ved åpningen.
De er ikke noe serlig begeistret for de kinesiske men det går på grun av gjømmeplassene.
Postet 12.01.07 kl 17:35