Sebra Ciklider

Hei!

Jeg har nettopp fått meg et akvarie, er ikke særlig stort(25L ca). Jeg har veldig lyst på to sebra ciklider, en av hvert kjønn. Jeg kan tenke meg at dette akvariet er for lite for disse? Er det det selv om jeg bare har disse to fiskene?

Hvilke andre type fisker passer i et så lite akvarium? Jeg tenker på å kjøpe et større et snart. Kan dette være en kort løsning til da, eller burde jeg vente med å kjøpe fiskene til jeg har fått et større?

ja karet er nok ALTFOR lite for sebra ciklider. Selv for en kort periode.

Andre fisk som passer i ett slikt kar kan du finne ved å bruke det avanserte søket i fiskebasen. Der kan du legge inn størrelsen på karet og så søke på fisk som passer til den størrelsen kar som du har.

Er redd for at et slikt kar kan bli lite veldig fort hvis du finner ut at du liker akvariehobbyen.

Hei,

Har hatt Sebraciklider selv. Det jeg opplevde var at ett par okkuperte et akvarium på 110 liter, og jagde livet av alle andre levende skapninger i akvariet. Hannen var svært hissig, spesielt når det var yngel i karet. Han gikk faktisk til frontalangrep om jeg stakk hånden nedi akvariet.

De ynglet ofte, og jeg hadde vel på det meste rundt 250 yngel i karet, fra 3-4 kull.

En "25 liter" blir altfor lite for Sebraciklider, da de kan bli opp mot 15 cm lange. Om du skal anskaffe deg et større akvarium og ønsker å ha Sør-Amerikanske ciklider, ville jeg droppet Sebraen, og heller hatt noen som er mindre aggresive/teritorielle.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap