VF Diskus.
Jeg føler meg nå moden for å prøve meg på Diskus og lurer i den sammenheng på hvor mye jeg må regne med å betale for VF Diskus? Jeg har lyst til å starte med VF Diskus da jeg regner med at det er litt gøyere å å få F1 yngel. Visst jeg er så heldig å få yngel i det hele tatt. Og jeg syntes det er gøyere med natur Diskus enn alle variantene, det gjør jeg med all fisk egentlig.
Postet 25.01.07 kl 18:26
VF discus bør du kjøpe fullvoksen. Dette skyldes at tiden fra de var i elva og til de er hjemme hos deg kan være rimelig lang. I dette tidsrommet er det minimalt med fór de har fått og dette vil hemme yngel/ungfisk i utviklingen.
Når det gjelder å holde VF discus så er disse litt mer sære enn oppdrett. De reagerer raskt på forringet vannkvalitet slik at filtreringen må være på topp.
Pris på VF discus bør faktisk ligge under prisen på oppdrett. Dette fra den enkle tankegang at det ikke er benyttet så mye ressurser på å fóre de opp. Jeg er tilbøyelig til å si at en fullvoksen VF discus ikke bør koste mer enn 800 kroner per stk.
Ta en titt innom hjemmesiden min og se på oppbyggingen av mitt 530 så får du et bilde av hva som skal til av filtrering.
Postet 25.01.07 kl 19:08
Her er ei liste fra tyskland med ca priser. Snakker du med Haakon på aquazoo i bergen kan han kanskje skaffe disse til deg
Discus wild BLUE 7-9cm 237,50
Discus wild BLUE 9-12cm 362,50
Discus wild BLUE 12-15cm 487,50
Discus wild BLUE/NHAMUNDA RIV. 9-12cm 737,50
Discus wild BLUE/NHAMUNDA RIV. 12-15cm 875,00
Discus wild SEMI-ROY./L.INANUM 12-15cm 1625,00
Discus wild SEMI-ROY-BLUE/NAM. 9-12cm 875,00
Discus wild SEMI-ROY-BLUE/NAM. 12-15cm 1125,00
Discus wild ROSE/NHA.SUPER RED 12-15cm 2125,00
Discus wild BARRA MANSA GOLD 12-15cm 887,50
Discus wild BROWN/CAMETA 12-15cm 562,50
Discus wild BROWN 8-12cm 312,50
Discus wild BROWN TAPAJOS 10-12cm 437,50
Discus wild BROWN TAPAJOS 12-15cm 487,50
Discus wild GREEN 7-9cm 237,50
Discus wild GREEN 9-12cm 337,50
Discus wild GREEN 12-15cm 487,50
Discus wild GREEN TEF? 8-12cm 362,50
Discus wild HECKEL 7-9cm 237,50
Discus wild HECKEL 8-12cm 337,50
Discus wild HECKEL 12-15cm 550,00
Discus wild HECKEL NINI 7-9cm 287,50
Discus wild HECKEL NINI 9-12cm 387,50
Discus wild HECKEL CROSS 12-15cm 987,50
Disc.wild HECKEL WILLISCHWARZI 8-12cm 487,50
Disc.wild HECKEL WILLISCHWARZI 12-15cm 612,50
Discus wild ROYAL-BLUE/R.MOJU 12-15cm 2375,00
Discus w.SEMI-ROYAL-BLUE/MOJU 12-15cm 1625,00
Discus wild TEF?/FEW RED SPOT 12-15cm 862,50
Discus wild RED INFERNO/R.MOJU 12-15cm 2375,00
Discus w.SEMI-RED INFERNO/MOJU 12-15cm 1875,00
Imazo har også hatt noen grønne Vf, men her vet jeg ikke prisen. Spør hos din lokale forhandler.
Discus wild BLUE 7-9cm 237,50
Discus wild BLUE 9-12cm 362,50
Discus wild BLUE 12-15cm 487,50
Discus wild BLUE/NHAMUNDA RIV. 9-12cm 737,50
Discus wild BLUE/NHAMUNDA RIV. 12-15cm 875,00
Discus wild SEMI-ROY./L.INANUM 12-15cm 1625,00
Discus wild SEMI-ROY-BLUE/NAM. 9-12cm 875,00
Discus wild SEMI-ROY-BLUE/NAM. 12-15cm 1125,00
Discus wild ROSE/NHA.SUPER RED 12-15cm 2125,00
Discus wild BARRA MANSA GOLD 12-15cm 887,50
Discus wild BROWN/CAMETA 12-15cm 562,50
Discus wild BROWN 8-12cm 312,50
Discus wild BROWN TAPAJOS 10-12cm 437,50
Discus wild BROWN TAPAJOS 12-15cm 487,50
Discus wild GREEN 7-9cm 237,50
Discus wild GREEN 9-12cm 337,50
Discus wild GREEN 12-15cm 487,50
Discus wild GREEN TEF? 8-12cm 362,50
Discus wild HECKEL 7-9cm 237,50
Discus wild HECKEL 8-12cm 337,50
Discus wild HECKEL 12-15cm 550,00
Discus wild HECKEL NINI 7-9cm 287,50
Discus wild HECKEL NINI 9-12cm 387,50
Discus wild HECKEL CROSS 12-15cm 987,50
Disc.wild HECKEL WILLISCHWARZI 8-12cm 487,50
Disc.wild HECKEL WILLISCHWARZI 12-15cm 612,50
Discus wild ROYAL-BLUE/R.MOJU 12-15cm 2375,00
Discus w.SEMI-ROYAL-BLUE/MOJU 12-15cm 1625,00
Discus wild TEF?/FEW RED SPOT 12-15cm 862,50
Discus wild RED INFERNO/R.MOJU 12-15cm 2375,00
Discus w.SEMI-RED INFERNO/MOJU 12-15cm 1875,00
Imazo har også hatt noen grønne Vf, men her vet jeg ikke prisen. Spør hos din lokale forhandler.
Postet 25.01.07 kl 19:13
Endret: 25.01.07 kl 19:14
Postet 25.01.07 kl 19:38
Postet 25.01.07 kl 19:39
Frank AngellFy, Nils.... Den lista er til å få ett akutt anfall av litersyke - som det ikke holdt med kronisk litersyke :p
Bruker å sende disse til Bengt og Geir med ugjevne mellomrom. De bruker å si det samme som deg. (Nei og atter nei. Ikke vis oss disse listene. Skal ikke ha noen nye fisk!!! Men nå kommer det snart noen L-maller fra Bergen og RSG VF fra Tyskland. Og du skulle ha sett listen over corydoras.....63 arter inklusiv div C-nummer og mange i forskjellige størrelser opp til XL og showstørrelse)
Postet 25.01.07 kl 20:47
Postet 25.01.07 kl 21:08
Geir KristiansenVF discus bør du kjøpe fullvoksen. Dette skyldes at tiden fra de var i elva og til de er hjemme hos deg kan være rimelig lang. I dette tidsrommet er det minimalt med fór de har fått og dette vil hemme yngel/ungfisk i utviklingen. Når det gjelder å holde VF discus så er disse litt mer sære enn oppdrett. De reagerer raskt på forringet vannkvalitet slik at filtreringen må være på topp. Pris på VF discus bør faktisk ligge under prisen på oppdrett. Dette fra den enkle tankegang at det ikke er benyttet så mye ressurser på å fóre de opp. Jeg er tilbøyelig til å si at en fullvoksen VF discus ikke bør koste mer enn 800 kroner per stk. Ta en titt innom hjemmesiden min og se på oppbyggingen av mitt 530 så får du et bilde av hva som skal til av filtrering.
Ja det skal jeg gjøre, tusen takk.
Det blir nok ikke noe bestilling fra aquamanias i morgen, først må jeg ha ett kar som har gått ett par mnd Jeg har ett høyt scalare kar, 200l, som står tomt, men det er kanskje litt lite med tanke på å skape en god vann buffer, kanskje lage et høyt 400liters, eller bare kjøpe ett vanlig.
Men noe annet jeg tenker på er om man får med bevis, eller ett slags sertfikat på at fisken faktisk er VF. Dette kan jo være lurt i andre sammenhenger også, slik at man kan bevise at man faktisk selger F1 fisk når man annonserer med det...eller bare brifer med det Er ikke F1 fisk å foretrekke å drette opp, med tanke på å utfordre seg selv, og litt med tanke på videre salg også selv om det ikke er derfor man gjør det?
Den tyske lista der var ikke dum!! Men jeg har aldri bestillt fisk på egenhånd så jeg må nok henge meg på en butikk som kan gjøre det for meg, og de butikkene i kr.sand er litt kjipe når det kommer til bestilling, de listene de har virker litt kjipe rett og slett.
Men takk for alle triks og tips
Postet 25.01.07 kl 21:24
Snakk med Haakon i på aquazoo som kan ta inn fisk til deg. Han kan sende til deg inntil 10 kg fisk og vann, for 300 til 600 kr avhengi av hvor du bor i Norge.Alexander SeverinsenDen tyske lista der var ikke dum!! Men jeg har aldri bestillt fisk på egenhånd så jeg må nok henge meg på en butikk som kan gjøre det for meg, .
Han tar inn fisk fra Aquarium Glaser, som er det samme firma som Worldwide Discus tar fisk fra. Listen ovenfor er fra Worldwide Discus sin importliste.
Postet 25.01.07 kl 21:45
Snakk med Haakon i på aquazoo som kan ta inn fisk til deg. Han kan sende til deg inntil 10 kg fisk og vann, for 300 til 600 kr avhengi av hvor du bor i Norge.Nils Vollstad[QUOTE=Alexander Severinsen] Den tyske lista der var ikke dum!! Men jeg har aldri bestillt fisk på egenhånd så jeg må nok henge meg på en butikk som kan gjøre det for meg, .
Han tar inn fisk fra Aquarium Glaser, som er det samme firma som Worldwide Discus tar fisk fra. Listen ovenfor er fra Worldwide Discus sin importliste.
Ok tusen takk! Nå må jeg bare komme igang, ble veldig ivrig nå!
Postet 25.01.07 kl 22:33
Når det gjelder VF discus, så er vel ikke alt bare lykken. Det og bestille fisk er risky. Både med tanke på kvalitet og hva du egentlig får. Det jeg liker med de tyske listene er at de er spesifisert mede tanke på lokasjon og fangst sted. Går man i en "vanlig" butikk og bestiller eks. Grønn VF discus, vet du som regel ikke hvilken grønn du får. Får min egen del vet jeg nøyaktig hvilken fisk jeg vil ha. Karantene er alfa omega for VF fisk.
Så, som de andre her, gå til noen du stoler på når du skal bestille. For våres del, som Nils sier har vi kanalisert dette gjenom Haakon på Aquazoo. En man vi stoler på og har gode erfaringer med tidligere. Kan vel også nevne at de nå har flyfrakt og ikke posten lengre. Med andre ord nøyaktig samme måte som butikken bruker når de får fisk fra sine importører, i allefall nord for polarsirkelen Pga av dette kommer det nå snart noen råskinn av noen L-.maller til Tromsø Samt 10 VF RSG discus 14-15 cm.
Her er to fra en tidligere forsendelse.
Så, som de andre her, gå til noen du stoler på når du skal bestille. For våres del, som Nils sier har vi kanalisert dette gjenom Haakon på Aquazoo. En man vi stoler på og har gode erfaringer med tidligere. Kan vel også nevne at de nå har flyfrakt og ikke posten lengre. Med andre ord nøyaktig samme måte som butikken bruker når de får fisk fra sine importører, i allefall nord for polarsirkelen Pga av dette kommer det nå snart noen råskinn av noen L-.maller til Tromsø Samt 10 VF RSG discus 14-15 cm.
Her er to fra en tidligere forsendelse.
Postet 25.01.07 kl 22:40
Shit, shit, shit! Det var noen nydelige discuser, Bengt. Argh! Jeg fikk jo ikke mindre lyst på VF discus nå... Men jeg skal greie å holde meg. Det holder mer enn nok med 6 oppdrettsdiscuser for en nybakt discuseier. Men, når disse blir voksne, så kanskje...
Hva slags discusvariant er de nydelige fiskene? Jeg drømmer jo om grønn discus, men aner ikke hvordan de forskjellige variantene ser ut. Det er et av problemene med importlista til aquamanias; jeg vet ikke hvordan de forskjellige variantene ser ut. Men, det blir nok bestilt noen kjekke L-maller fra den lista i stedet, er jeg redd...
Hva slags discusvariant er de nydelige fiskene? Jeg drømmer jo om grønn discus, men aner ikke hvordan de forskjellige variantene ser ut. Det er et av problemene med importlista til aquamanias; jeg vet ikke hvordan de forskjellige variantene ser ut. Men, det blir nok bestilt noen kjekke L-maller fra den lista i stedet, er jeg redd...
Postet 25.01.07 kl 22:48
Det var noen utrolig vakkre Discus du hadde på bildet der!!
Hva er RSG? Hvile discus er det som brukes til hybrider? Er det så stor forskjell på farge variantene fra naturens side også, mer en det som er beskrevet her i AF? Jeg så noen som hete Brun discus på Geirs hjemme side, og det er den typen jeg egentlig syntes er vakkrest. Men jeg må si, en kompis av meg har to store kobolt blå, leks par. De er jo utrolig vakkre, men ikke naturlige vell?
Hva er RSG? Hvile discus er det som brukes til hybrider? Er det så stor forskjell på farge variantene fra naturens side også, mer en det som er beskrevet her i AF? Jeg så noen som hete Brun discus på Geirs hjemme side, og det er den typen jeg egentlig syntes er vakkrest. Men jeg må si, en kompis av meg har to store kobolt blå, leks par. De er jo utrolig vakkre, men ikke naturlige vell?
Postet 25.01.07 kl 22:50
Jeg så forresten ett artig program på Animal Planet her før jul, Wild Amazonas. Der var det filmet under vann i en flod, en overflommet flod. Masse fint der under vann, der svømmte Discus med neontetraer og scalarer++ Men det som slo meg er hvor redde mange er for Discusen sin, hvor skjør den er, når jeg så det på tv tenkte jeg at dette er jo utrolig hardfør fisk egentlig. Den hadde riktig nok slitte finner og så litt herja ut i forhold til de i akvariene, men likevell, holdt ut i den sterke strømmen. Det var en stooor stim da.
Postet 25.01.07 kl 22:55
He, he, tenkte jeg måtte gni det skikkelig inn, de er fantastisk flotte. Dette er grønn red spotted green(RSG) disse kniper vel kanskje førsteplassen hos meg. De kommer og i forskjelige graderinger, med tanke på antall røde prikker. Det finnes mange flotte i "type" blå også, så har du jo brun og heckel. Tror nok aquamanias kan fremskaffe hvilken type det er. Som sagt tidligere, det er helt uaktuelt for meg og kjøpe en VF discus om jeg ikke vet hvilken type det er. Legger ved noen linker til VF discus.
RSG
Amazon her er de fleste typer representert.
NB, Geir sine er VF brun barra mansa.
RSG
Amazon her er de fleste typer representert.
NB, Geir sine er VF brun barra mansa.
Postet 25.01.07 kl 23:01
Den siste linken var discussnadder. Men, den hjalp meg ikke så mye i forhold til navnene som er oppgitt på importlista til Aquamanias. Den første linken hadde jeg allerede tittet på, og den ble jeg heller ikke klok av. Dette er de discusene som står på importlista:
Discus Blue Symphysodon aequifasciatus heraldi
Discus Full Spotted Red Eye S.A aequifasciatus
Discus Full Spotted Yellow Eye S.A aequifasciatus
Discus Nanay S.A. axelrodi
Discus Semi Spotted Red Eye S.A aequifasciatus
Discus Semispotted Yellow Eye S.A. axelrodi
Discus Yellow Eye S.A. axelrodi
Nei, jeg skal ikke bestille. Jeg må tørrtrene...eh...våttrene med vanlig oppdrettsdiscus først...
Discus Blue Symphysodon aequifasciatus heraldi
Discus Full Spotted Red Eye S.A aequifasciatus
Discus Full Spotted Yellow Eye S.A aequifasciatus
Discus Nanay S.A. axelrodi
Discus Semi Spotted Red Eye S.A aequifasciatus
Discus Semispotted Yellow Eye S.A. axelrodi
Discus Yellow Eye S.A. axelrodi
Nei, jeg skal ikke bestille. Jeg må tørrtrene...eh...våttrene med vanlig oppdrettsdiscus først...
Postet 25.01.07 kl 23:15
Postet 26.01.07 kl 01:17
etter å ha dreve lenge med oppdrttsvarianter av discus gikk jeg over til bare VF i 540L Til dags dato går det 2 brune 1 santarem og 4 heckel. På heckelen tok jeg en råsjangs å bestilte disse usett. Heldigis hadde jeg flaks, og jeg er veldig fornøyd med disse. Men å kjøpe usett fisk (spes så dyr fisk) ville jeg alldrig anbefalt. Da er det bedre å betale litt mer og samtidig se hva man virkelig kjøper Men har forberet meg på mye vannskift for å holde dette karet ved like
Postet 26.01.07 kl 22:21