Rar sommefugl ciklide, hadde masse farger, nå har den ikke i det hele tat nesten:s

Har en sommerfugl hann med ei hue.
Tidligere hadde jeg to hanner, og da hadde den jeg har nå masse farger fine og tydelige.

Men når jeg bytta ut hannen jeg hadde mot ei hue, så har han blitt helt fargeløs:s hva skjer?
Bytter ca 20l vann hver uke, så vannbytter skal det ikke være noe problem med?

pH'n ligger på ca 5-6,5.
Grader er på 25-26

Sommerfugl hua er fargerik og fin, la egg etter andre dagen, men spiste de opp da hannen ikke viste intersse

Du ser tydelig forskjell på de to bildene.
Dersom hunnen er større en hannen vil hun jage han og han vil naturlig nok ikke vise seg i sin flotteste prakt. Jeg hadde en Sommerfugl som jaget tre hanner i hjel før hun ble fornøyd med mitt valg av make til henne. Hun var en skikkelig bi#¤/!
Gry
....hun ble fornøyd med mitt valg av make til henne. Hun var en skikkelig bi#¤/!

Blomst?
Du overser i'en (med vilje tenker jeg) *ler* Jeg forsøker bare sensurere innholdet pga de unge medlemmene, men så kommer frøken/fru MODERATOR å får alle til å legge merke til hva jeg i grunn skriver om denne vakre, vene og forsiktige sommerfuglen min......Eh....
Eg ser to hanner på bildet. Eg er ikke 100% sikker men ganske. Har du et bedre bildet av den "neye ho"?

Michael
Jeg mener også at det er to hanner, men siden det ble skrevet at den la egg så kunne jeg ikke akkurat påstå det.... ;0)
Re:Rar sommefugl ciklide, hadde masse farger, nå har den ikke i det hele tat nesten:s
Sommerfuglciklider kan komunisere ved å bruke mye eller lite farger på kroppen som et "tegnspråk"

Mye farger og store svarte flekker på kroppen kan bety:Jeg er i toppform -jeg har rangen i flokken.

En blek fisk med nesten ikke svart farge : er ikke i topp form eller er stresset/jaget : jeg har lav rang i flokken, ikke jag meg.

Disse fargeskiftene kan skje i løpet av sekunder og er tydeligst å se når man holder flere i en flokk hvor de prøver ut rangordningen.

De kan bli bleke ved vannbytter eller hvis du roter rundt i karet for å plante/luke fange fisk o.s.v.

Spiser de med god apetitt så er de som regel ikke syke.

Siden hun nylig har lagt egg og magen virker noe tom ville jeg gitt variert godt fôr og byttet vann ofte p.g.a oppfôringen.

Gi gjerne litt nyklekket artemia eller frosne bosmider eller muligens et måltid svarte mygglarver, så skal du nok se at fargene kommer seg og magen blir fin og rund igjen.
Det er hannen Marknor sier er blitt blek, etter at han fikk tak i ei ho. Det er derfor jeg lurer på om hoa er større enn hannen. Hun vil da ikke godta han, og han vil bli jaget av henne og vil da kunne miste farge. Ellers er jeg selvfølgelig enig i all infoen du kommer med ;0)

Hei, kan svare for marknor (da vi bor i samme huset)
Hunnen er mindre enn hannen. Hun kan se ut som en hann, som det ble bemerket her. Men, hannene legger da vel ikke egg?
I tilfelle; hva kom da først? Høna-egget-hanen-sommerfuglciklider? He-he

Ps hannen har mer farge igjen nå. Begge bildene er av hannen.
Må vel være så frekk å si at jeg tror det er sannsynlig dere har feil kjønnsvurdering hvis dere bruker de der prikker og markeringer kjennetegnene, men det har vi diskutert før her inne

Men min første tanke her var den samme som Gry, to hanner, men siden den ene la egg, så vil hun nok bare ikke ha den andre. Hvis den er større enn henne er den jo uansett kjønnsmoden. Som sagt tidligere så er ikke en han og en hun i et kar garantert par. Det er derfor folk ofte plukker de tydelige parene fra butikken.
Har sommerfuglen rød buk, er det som oftest (for ikke å si alltid) en dame. Har alltid stemt hos meg, og jeg har hatt endel.
Rød buk er nok et sikkert tegn ja. Men det blir ofte litt vanskelig å se på noen bilder, da mange sliter med hvitbalansen.
Og i helgene blir det ekstra ille, for da sliter mange med balansen generelt også ;0)
Så hvis de ikke viser interesse for hverandre på en måned burde jeg bytte ut hannen for å sette inn en ny hann og håpe at de blir et par?

Eller kan jeg la hannen gå i et annet kar en ukes tid, så kanskje de blir et par etter det?
Vanskelig å si noe bastant, men så lenge de er kjønnsmodne så tyder mye på det. Det skal derimot være sagt at jeg ser noen sier at miljøforandring kan blusse opp interessen, f.eks. nytt kar osv.

Det kan også være at de liker litt utvalg, derfor man bør plukke par i butikk om man ser dem. Men jeg har slitt med det samme med bolivianerene. Men vil ikke bytte dem ut selv om de ikke er par, så lenge de går overens, heller spre dem til flere kar etterhvert
Så det er verdt et forsøk å la den ene gå i et kar en ukes tid for så å sette den tilbake sammen med Hua`?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap