Palettciklide+Sand= et must?

Må man ha sand til palettciklider?
Siden det står at de må grave:S
Jeg har ikke opplevd at palettene graver, men så har jeg kun han-paletter også. Så det er vel både og, det behovet for sand.

Men har du mulighet, er det lite tvil om at det ville være en fordel for fisken med sand i stedet for grus som bunnlag
Går det an å ha sand i ett hjørne?
Mine paletter flytter på grusen/sanden som er i veien på utsiden av hulen. Jeg har litt grov sand, og den legger de som en vollgrav rundt åpningen. Tror ikke de er avhengige av at substratet er veldig fint.
RunarH
Går det an å ha sand i ett hjørne?

Alt går ann, men hvor egnet det er, er meget diskutabelt Det som oftest skjer, er at vannstrøm, stell i karet, og ikke minst fiskene flytter på bunnlaget som det passer dem. Da er dette hjørnet fort begravet under grusen.
Har prøvd dette mer enn en gang, og har jeg lyktes over tid? Næh.....
Vårt palett-par graver MYE i sanden, særlig utenfor hula "si", men de går også litt rundt ellers i karet

Vi har faktisk hatt litt problemer hvor mye Herremannen graver for tiden, da han graver seg INN i kokosnøtta, han står inne og flytter sand ut, til det stenger så store deler av åpningen at han såvidt kommer ut sidelengs
Jeg hadde ikke sand til mine palletter, tror kanskje det var sånn engelsk elvegrus, og de ynglet... Og kan skrive under på at sand på et område ikke funker, blander seg med grusen og blir ikke særlig luftig etterhvert. Leste at corydoras satte pris på områder med fin sand, har funnet ut at det er bedre at hele karet er med fin sand da ja.
Siden det er ikkje så lenge siden eg kjøpte ny grus:S
Det hadde vel gått visst eg hadde hett noe so skiller grusen og sanden?
Alt går jo ann, men om det blir særlig pent er et annet spørsmål
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap