Kjønnsbestemmelse på scalare

Kan noen hjelpe meg med å kjønnsbestemme denne scalaren?

Den var del en av duo som stadig vekk la egg, men desverre døde den ene. Skal skaffe denne en partner og da er det kjekt å vite kjønnet på den jeg allerede har.
Det var litt for utydelig... og det er i tillegg beste fall vanskelig å kjønnsbestemme scalarer.

Men, en velfødd og kjønnsmoden hunn vil ha utviklet egg i buken, og ved å sammenligne flere voksne individer i en gruppe kan man muligens skille ut hunnene ved at de er litt rundere om magen når man betrakter dem rett forfra. Det er alltid lettere å bestemme om man ser flere sammen i en gruppe når man går på dette kjennetegnet. Og du må gjøre det når det er mange timer siden siste fòring, ikke rett etter et måltid (for da har alle runde og mette mager).

Jeg skal ikke påstå noe som helst, men jeg ville gjettet at den du har der er en hunn. Bukfinnens vinkel er litt skrå på den du har bilde av. Hos hannene synes jeg bukfinnens vinkel er mere rett som en L, mens den hos hunnene skrår littegrann mer.

Merk; tegnene er ikke noe som slår en i ansiktet med en gang man ser dem, det er noe du må sitte og lete etter og studere nøye ved å sammenligne flere individer.
Det sikreste er å se dem legge egg i par... Da ser man hvilken som har eggleggingsrøret ute.

Takk for rask respons!
Og jeg tror ikke du er helt på vidda når du antar at det er en hunn - det demret for meg når du nevner eggleggingsrør. Når jeg husker tilbake da "paret" la masse egg hadde begge to "tuter" som stakk ut...

*Edit* Den har alltid en liten "tapp" stikkende ut - vet ikke om det sier deg noe...
Bilde Nr 1 Female.

Bilde Nr 2 Male.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap