Jack Dempsey og Gullsøm

Har 3 tanker stående nå. En 250 med 2 Jack Dempsey'er som yngler ca hver 4 uke. Denne tanken er veldig plaget med alger, finnes det noe jeg kan putte oppi som Dempsey'ene ikke vil drepe og som vil fjerne alger uten å fjerne yngel?

Neste tank er en 528 med 2 par jack dempsey'er i. Det ene paret tok over karet iløpet av 12 timer og har jaget det andre paret inn i pumpehuset. (Har innsuget til ekstern pumpe og en powerhead med blåsvamp inne i bakgrunnen) Hadde trodd at 500 liter skulle holde til to par, men det var tydeligvis feil. Har satt opp 2 store steinhuler, en i hver ende av tanken, samt noen røtter og litt planter. Funker ikke!
Er det noen tips ang. dette, eller bør det minste paret bare fjernes? Har også noen maller her og de får være i fred.

Den siste tanken er en 720 med Gullsøm, praktbotia (vil ikke ha de, men kona nekter meg å fjerne de), senegal birchir og maller. Håper å få gullsømmen i lek, men hua er nok for liten ennå. Noen som har godt tips til å få henne til å vokse fort, og hva som trigger de til lek?

Om noen har gode tips til innredningene tas de imot med takk.

Bildene under viser 250l
Så bildene av 528literen.

Til høyre i bakgrunnen sees åpningen til pumpene, hvor det minste paret må gjemme seg...
Og tilslutt 720 literen med Gullsømmene.
Håper å få yngel her snart, men regner med at praktbotiaene må ut først...?

Som sagt, karene er ikke innredet slik de skal være, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for
Hei

Jeg er 97% sikker på at du må fjerne praktbotiaene, det er en veldig aktiv og rask fisk som du vet, og den vil spise grovt av yngelen og eggene... Det er selvfølgelig mulig å bare prøve å beholde de og se hvordan det går, du får som oftest en ny sjanse.

Men hva forer du gullsømmen med?

Mvh Thomas R. Trosten
Vet at botiane ikke passer inn, men det er dessverre de eneste fiskene kona vil ha :/ Hadde det vært opp til meg hadde de aldri blitt kjøpt...
Men Gullsøm hunnen er såpass liten ennå at jeg tipper det går noe tid ennå før de prøver på egglegging.

Gullsømmene får hjemmelaget rekemix, kjøttdeig, røde mygglarver, mysis, en og annen småfisk, samt malle pellets og flakfor. Problemet er egentlig at de spiser alt, også det som egentlig er til andre fisker...
Hm, okey...
Du burde prøve å fore de med diskus for en gang i uka, noe som er ekstremt rikt på proteiner, dermed kan du ikke fore de altfor mye med det heller. Du kan også bruke litt fiskeegg, for å gi de litt mer farge. Men det er såpass smått, så da må du prøve å gi de hele terninger, sånn at de får en del om gangen. Det gjør ikke noe hvis det er frossent.
Dropp flakforet, og gi de heller cichlid complete fra Hikari. Det kan kanskje være en fordel hvis du bruker den med de store pelletsene. Hvis du ikke får tak i den, så kan du heller bruke det afrikanske foret, sammen med carnivore pellets. Dette kan du bruke for å få alt fisken trenger, og det er vanskelig å få det med bare frossent.
Jeg tror jeg også ville foret de med en del artemia i tillegg, ettersom at det er veldig næringsrikt.

Hvis du gjør det her vil jeg anta at du får mer fargesterk fisk, og at dama vil vokse litt fortere.

Etterhvert som at gullsømmen begynner å leke litt, så kan du foreslå for kona at hun og praktbotiane kan få et eget kar, så kan hun få gjøre som hun vil selv der.
Inaktiv bruker
For å klare å holde to par i 528 litern ville jeg ha bygd en fysisk hindring på midten av akvariumet. Bygge opp med røtter, steiner og planter slik at de ikke ser hverandre så ofte. Da kan det hende de holder seg for seg selv og det andre paret får være i fred
Takk for tips. Virker som om de har roet seg i 530literen nå, hjalp med ei steinrøys på midten!
Har tatt masse bilder, poster de senere
Jack dempsey
Hei.
Eg har 3 stk Jack Dempsey,men det ser ut for at alle 3 er hanfisker. Skulle gjerne fått tak i en hofisk. Noen som kan bistå meg der? Bur på Bømlo.
Akvariet litt er ett 250 ltr. Tenker på å selge 2 av hanfiskene om eg får tak i en hofisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap