Thomasiciklide og/eller diamantciklide

Etter at sommerfuglene mine takket for seg for en stund siden fikk jeg lyst til å prøve noe nytt, så stakk innom butikken etter jobb i dag og fant en spennende ciklide.
"Problemet" er at verken butikkmannen (som har grei peiling) eller jeg er 100% sikre på om det er Thomasiciklide eller Diamantciklide jeg kjøpte.
Vi var og inne på tanken om at dette kunne være en og samm fisk, men etter å ha studert bøker og leverandørlister uten å finne noe konkret spør jeg her: er det noen som kan fortelle meg de eventuelle forskjellene på disse (gjerne med noen bilder)?
Sissel
"Problemet" er at verken butikkmannen (som har grei peiling) eller jeg er 100% sikre på om det er Thomasiciklide eller Diamantciklide jeg kjøpte. Vi var og inne på tanken om at dette kunne være en og samm fisk, men etter å ha studert bøker og leverandørlister uten å finne noe konkret spør jeg her: er det noen som kan fortelle meg de eventuelle forskjellene på disse (gjerne med noen bilder)?

Thomasicichlide, Anomalochromis thomasi, ser slik ut.

Den eneste fisken jeg vet om som blir kalt Diamantcichlide, er Etropolus suratensis. En brakkvannsfisk fra Asia. Den ser slik ut.

Det finnes masse bilder og info ved å søke på nettet med de latinske navnene, men f.eks. formen på halefinnen skulle være tilstrekkelig til å skille disse to artene.

Ja vet at man kan søke på nettet, men det er jo litt vrient dersom man ikke vet navnet da...
Det nærmeste vi kom var Thomasiciklide (vi var også innom fiskebasen her) så det er nok den - hvert fall ikke diamantciklide ser jeg...
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap