A. eunotus- samlivskrise?

Var litt frista til å legge denne i Tom C. sin tråd om cruzi/eunotus, men fann ut at det blei ryddigast å lage ein ny tråd.

Eg har nemleg eit par apistoar som Tom var så snill å identifisere for meg på Gol i høst. Han meinte det kunne være A. eunotus.

Mitt problem er at hoa ikkje ser ut til å være interessert i leik. Den forsøker så godt den kan å unngå hannen, men lar seg av og til "overtale" til å gå inn i hula, mest av alt for å få fred trur eg. Eg har aldri sett dene hoa gul slik som andre hoer blir når dei leiker. Kan det være ein lurehann?

Legger ved eit bilde der hoa snur godsida til og går med på ein flørt. Bildet blei litt gult.
Jeg skal ikke skryte på meg å ha så mye kunnskaper om Apistogramma at jeg kan skille ut lure-hanner fra hunner
Men jeg la merke til èn ting på bildet av ditt par. Og det er at ventral-finnene på "hunnen" din ikke har svart kant foran. Det KAN derfor være en lure-hann etter min mening Men som sagt; en amatørs mening

Ifølge dette bildet på Apistogramma.com skal hunner ha denne svarte kanten, men ikke hanner. Dette gjelder mange arter av Apistogramma etter hva jeg har forstått, og det er et lite kjennetegn lure-hannene ikke greier og trikse seg til å etterligne.
Se nøye på disse bildene jeg fant på nettet. Hunnene er dessverre avbildet mot mørk bakgrunn men ser man nøye etter, ser man at kanten foran på ventralfinnene er svart eller mørk.

Se bildet nedenfor der jeg har skrevet inn navnet på finnene til fisk.

Vi får vente på svar fra Tom C (håper han ser dette) og jeg håper jeg ikke er så helt ute på jordet i det jeg har skrevet her
PS! Fisken som er avbildet er min, og bildet er mitt (en Apistogramma trifasciata) Har ikke rappet bildet på nettet og trikset med det altså

Klikk på bildet for å få det større og se teksten/bokstavene tydeligere.
[External Image]
Bildet var nok ikkje av dei beste for ventralfinnene er faktisk ganske kraftig svarte i frammkant. Skal forsøke å ta et bedre bilde, men det er ikkje så lett for hannen jager henne så snart ho våger seg fram. Bildet blei tatt ein av dei gongane ho/han svara på flørten.

Har forresten lenge tenkt at eg skulle fått tak i ei ny hoe, men eunotus er ikkje den arten ein ser oftast i butikken. Desse fiskane blei kjøpt som Macmasteri for snart to år sidan.

P.S er ikkje heilt grønn på apistogramma, men noko liknande dette paret har eg ikkje vore borti før.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap