Paletthunnen jager hannen

Palettciklidehunnen min jager hannen.. de er bare ca 4cm da de ble kjøpt som yngel... Hannens stripe på midten er av og til svakere enn ellers... etter en stund kommer stripen fram igjen...
Hunnpaletter trenger en han som er større en henne.

Disse to er i tillegg sikkert søsken, og da er det nok slik at hun begynner å nærme seg kjønnsmoden alder. Hanfisken har et godt stykke igjen før den er stor nok til å bli en god make.

Det er bare naturlig at hun jager ham. Hun svømmer nok rundt og venter på en stor tøffing som kan forsvare et stort territorium for henne og fremtidig yngel.

Paletter som er stresset, mister farge. Når stresset avtar kommer fargen tilbake. Dette kan skje i løpet av sekunder.
Spørs egentlig hva du ønsker.

Hvis du vil ha yngel i nær fremtid, bør du skaffe en stor fin hanfisk til hunnen din.
Men det er det ikke så store sjanser for at et palettpar greier å få yngel i ditt kar, da det virker noe overbefisket.
Blåguramiene kommer med stor sansynlighet til å stresse vettet av palettparet.

Hvis du bare vil ha harmoni og ro i akvariet, så må du sørge for at det er gjemmesteder til den som blir jaget. Og eventuelt revurdere fiskesammensetningen i karet.

Skal selge alle skjørtetetraene så eg får litt bedre plass.. men bør ikkje kjøpe for stor hannpalett til hunnen vel?
Jo, det er størrelsen det kommer ann på hos paletter.

Desto større han, desto bedre.
Men det kan være lurt å vente til hunnen blir rosa i buken. Da er du sikker på at hun begynner å bli klar.

Hun har en sterk rødlig farge... men kan hannen være så stor som mulig?
Få tak i så stor fisk du kan få tak i.

Hunnfisken vil ha en han som kan forsvare området de har valgt til å få barn i, da må han være stor og sterk.

Om han kan forsvare territoriet imot tre blågurami, vel det gjenstår å se.
Blå guramiene er jo ganske små de då
De blir fort store, og er noen av de verste fiskene (når det gjelder mobbing)jeg noen gang har hatt.

Alle jeg kjener som har disse fiskene, har fått problem når de har de i selskapsakvarium.
Håper det blir annerledes med dine da.
No nettop jegde den lille paletthannen to av guramiene bort fra kokosnøtten den var i for første gang
Palettene har fått tre kull og venter det fjerde no... Blåguramiene har nesten ikke "mobbet" noen ting...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap