Beginners luck?

Har hatt sommerfuglciklider i 9 dager og har allerede wrigglers!
Litt uventet og litt uforberedt. Ett måltid med hvite mygglarver så var eggene der.
De går sammen med gulltetraer og tror kanskje de fleste av de må ut om yngelen skal ha noen mulighet til å vokse opp. Eller kjøpe mere planter og håpe på at noen klarer seg. Foreldrene passer på, men når det er foring kommer de for å spise begge to samtidig.
Er det mulighet å ta frem yngel uten artemiaklekking? Har frossen cyclops, men blir kanskje i største laget til å begynne med? Har noen dager til forberedelser og foringen begynner.

Øverste bilde: Far passer på.
Nederste bilde: Far nede til venstre og mor oppe til høyre.
Re Beginners Luck?
Gratulerer med yngel.

Tror tetra kan foryne seg grådig av yngelen.
Hvis yngelen skal klare seg av seg selv, må karet være meget tett beplantet (nesten ingen fri svømmeplass).

Husk at foreldrefiskene kan ha behov for noen små fisk i karet.
Fiender ser ut til å trigge beskyttelses instinktet.

Nyklekket artemia rører på seg og det trigger angrip-og spis innstiktet hos yngelen, frossent fòr har ikke samme effekt.

sett i gang og klekk små mengder artemia i modifisert brusflaske gjerne en om morgenen og en du starter om kvelden.

Du finner tråder om hjemmelaget artemia klekker hvis du vil.

Lykke til : )
Takk for svar
Yngelen ble frittsvømmende i går og foreldrene har sin stri med å holde de samlet. Har foret de med flytende yngelfor idag. Jeg skrur da av filteret og drypper en dråpe rett over yngelen. Dråpen dytter jeg under vann slik at den synker. Når den nærmer seg yngelen tar en av foreldrene å gomler på den slik at foret spres fint til yngelen. Dette foret har jeg tenkt å bruke den første tiden for så å gå over til frossent for. Håper det skal gå uten artemiaklekking. Er ikke klar for det nå.
Slutt på flaksen
Etter tre dager som frittsvømmende begynte yngelen å bukke under. Har foret 3 - 4 ganger om dagen, men det ble kanskje for lite? I tillegg er det relativt sterk strøm i karet. Yngelen hadde problemer med å manøvrere og å holde seg der foreldrene ville ha de.
I tillegg mistet jeg 6 av mine gulltetraer i overflyttingen, så dette ble en trist historie til slutt.

Så er spørsmålet om jeg skal forsøke igjen neste gang de legger egg...
Det morsomme er at foreldrene passer på yngelen, så det er ikke aktuelt å ta de små over i et eget kar.
Dette flytende foret jeg kjøpte tror jeg passer bedre til små yngelkar hvor det kan fordeles jevnt i alt vannet.
Lar det seg gjøre å ta frem yngel uten artemiaklekking og hva med avskallet artemia? Må yngelen spise hele dagen?
Og trenger jeg et annet filter som gir mindre strømninger?
Er mulighetene veldig små for at de vil vokse opp lar jeg nok karet være slik det er.

Hva skjedde med dem? Ble de bare borte, eller så du at de skrantet og døde?
Kan de ha havnet i filteret eller i en fiskemage?

Flotte fisker, forresten
Foreldrene har holdt yngelen i annen del av karet enn der filteret står.
I går morges syntes jeg det hadde minket betraktelig på antallet.
På kvelden var de slappe, skrantet og døde. Da hadde jeg akkurat foretatt et vannskift, ca. 10%.
Foreldrene luket bort svake individer, men etterhvert var de ikke lenger så opptatt av avkommet. De skjønte vel hvor det bar.
Det blir nok flere kull, skal du se
De er jo i gang nå, så jeg vil kalle det flaks likevel, jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap