Acceien min "tygger"

Hei.

Har et par med Accei Mozamipue. Disse to har nettopp "lekt" seg litt.
Så nå har hunnen tygget i en uke. Hva skal jeg gjøre videre nå?
Har satt opp et eget kar på 40liter som jeg flyttet henne over i i dag.
Spørsmålene mine er:

1. Skal hun få mat når hun er helt alene? eller vente til jun har spyttet?
2. Burde jeg få oppi litt annen fisk? i så fall hva type?
3. skulle faren også vært oppi der?

Alle svar motas med takk. Har ikke fått yngel før...

Bjørn Tore
La henne være i fred
Ingen mat, lite bevegelse ved karet og ro, og for guds skyld ingen annen fisk. Så lenge hun er alene uten mat kan vannbytte også vente.

Det er heller ingen grunn til å bringe faren inn i dette, han er nok "uskyldig" i utgangspunktet

20-25 dager etter lek vil hun prøve spytte. I denne perioden vil hun plukke opp yngelen flere ganger hvis hun føler seg truet.

Når hun endelig har spyttet yngelen, kan du begynne å fore. Normalt 2-3 dager etter at du ser frittsvømmende yngel. Starter du for tidlig vil hun bare bli forvirret og fortsette å plukke yngelen opp i munnen (sammen med maten).

For med artemia så skal du se det går fint.

Jeg flytter normalt hunnen med en gang (fordi de får nok mat i 540 literen min), men hun kan gå sammen med yngelen en uke for å få ekstra foring.

Lykke til som "Malawifar"

PS: Husk å holde den 40 literen i god forfatning hva vannverdier angår fremover. Det kan hende du trenger den om 4 uker......

Hvis du ikke har flere kar kan du enten kjøpe et til (rundt 200 liter) eller la yngelen gå i 40 literen til de er store nok til å gå sammen med mor og far. Da mister du imidlertid muligheten for å ha et fødekar noen måneder fremover.
Takker :)
Hei.

Takker for rask respons.
Så hvis jeg forsto dette riktig så skal jeg vente med og gi de mat til etter 2-3 dager etter hun har spyttet.
Har kjøpt inn maten du snakket om, men skal jeg gi mora vanlig mat?
Og du sier at jeg kan ha mora der i en ukes tid. Men hvor lenge må ungfisken være skjermet for annen fisk?
Hoved karet mitt er 375 liter, der er det 3 golden, 1 practbotia og to algespisere. og accei paret.
Grunnen til at jeg lurer er at jeg tror jeg har brukt for det igjen snart siden jeg tror at goldenene holder på og gjør seg klar... Og har litt liten leilighet : (. Skulle gjerne hatt plass til mer.

Legger ved bilder av hovedkaret, Rugekassen Nystarta på bilde og et veldig dårlig bilde av den tyggende mora.

Detta var stilig

Bjørn Tore
Bjørn Tore S. Ingebretsen
Så hvis jeg forsto dette riktig så skal jeg vente med og gi de mat til etter 2-3 dager etter hun har spyttet.

2-3 dager etter at hun spytter første gangen. Du kan følge litt med. Hvis hun slutter å plukke opp ynglen etter en dag kan du bare sette i gang å fore. Hensikten med å vente er bare for å ikke stresse hunnen. Når det kommer mye artemia i vannet blir hun stresset og begynner å plukke både yngel og artemia.

Har kjøpt inn maten du snakket om, men skal jeg gi mora vanlig mat?

Moren vokser best på artemia eller mysis. Mysis er kraftigere kost men litt stort til yngelen. Så gi dem artemia begge to. Min favoritt er frossen Golden Gate. Hvis du vil kan du selvsagt forsøke deg på klekking selv. Du finner det du trenger på Webzoo.

Og du sier at jeg kan ha mora der i en ukes tid. Men hvor lenge må ungfisken være skjermet for annen fisk? Hoved karet mitt er 375 liter, der er det 3 golden, 1 practbotia og to algespisere. og accei paret.

De bør i alle fall gå der til de er 3-4 cm. Det kan ta litt tid i en 40 liter, da fisken gjerne vokser raskere med større svømmeplass. Sørg i alle fall at de har spist i hovedkaret før du flytter. Og slå gjerne av lyset. Hvis dun skulle ha noen flere steiner (gjerne litt mindre) kan du lage en steinrøys der bare yngelen kommer til.
hun har prøve spyttet :)
Har vært uten nett i 3 dage (tele2...) Men på søndag talte jeg 22 småfisk... juhu me i går (mandag) hadde hun samlet inn en gjeng igjen.
Det ligge ca 10 stk i skjul under en stein. og hun tygger ennå.
Alle som var ute på søndag hadde akkurat som et egg under seg.
så venter i spenning.
Hvor lag tid regnes før de blir 2-3 cm?
Bt
Snakk om mye fisk ja :)
En liten oppdatering i karet... Tok ut moren etter 3 dager, hun begynte og bli utolmodig
Har hat 3 stk som har falt bort men har ennå mye igjen ja. Vet ikke hvor mange siden det er et hekkan og telle siden de er så livat.
Tenker en plass mellom 25-30 stk.
Dette er første kullet jeg har hatt på noen fisk. Men ser ut som om 2 delvannsbytter i uka og en liten algespiser gjør susen
Hvor lang tid tar det før de er rundt 3-4cm?
Hjelp....
Nå Tygger hun igjen....
Og jeg lurer på om jeg kan sette hun sammen med de små jeg har allerede? Eller bør jeg sette opp et kar til?

Det er jo litt stilig da he he

Bjørn Tore
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap