Ap agassizii legger egg

I går kjøpte jeg en ny ap. agassizii-hanne, da det ikke ble noe fart på den jeg hadde fra før.
Det viste seg å være lurt, i dag så det nemlig slik ut i ene kokosnøtthula:

[External Image]

Ikke all verden med egg, men til å være første gangen for denne hunnen, er det bra

Far er ute og holder vakt:

[External Image]
Håper det kommer mange flere bilder, de har heldigvis lagt egg i den hula jeg ville
Er nemlig en kvart kokosnøtt, som hviler mot frontglasset, slik at det er lett for oss utenfor karet å titte inn og se hva som foregår

Stilig hann du har! Min er ikke så fargesprakende...

Jeg fikk mine for en måneds tid siden... Men hvordan leker de? Har ikke merket så mye til damene, akkurat... De gjemmer seg stort sett...
Aggi
Men hvordan leker de?

Leken foregår ved at de bretter ut finnene, og gjør seg lekre for hverandre, mens de svømmer rundt hverandre.
Så stikker hunnen inn i hula, legger egg, og hannen kommer etter og befrukter de.
Ok, takk.. Jeg har ikke sett noe til dette. merker jeg noe i etterkant hvis noe sånt har pågått i det stille?
Når hunnen har lagt egg, blir hun værende i hula. Der vifter hun friskt vann over eggene.
Hannen er utenfor, og passer på at ingen kommer i nærheten.
Så om du har en hule som ingen får nærme seg, er det nok store muligheter for at det har skjedd noe
De holder seg stort sett ved steirøysa, men har ikke merket noe særlig jaging... Så det er sikkert ikke noe på gang ennå
Der var moroa over for denne gang, en ancistrus klarte å snike seg inn
Men nå har de jo kommet på gli, så det blir forhåpentlig ikke lenge til neste egglegging
Det var synd
Trodde ikke ancistruser var sånne tufser....
Joda, de er nok (uheldigvis) flinke eggtyver

Men leken fortsetter, hunnen svømmer på siden av hannen, legger seg på skakke og gjør seg så fin hun kan. Tar nok ikke lang tid før det blir egg igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap