hvordan ser man at en scalare er gravid???

hei jeg lurer på en ting har fått meg et lekspar med scalarer og jeg lurer på hvordan ser jeg at jenta er klar for og lege egg???

blir den veldig tykk???

takker for svar
Scalarer blir ikke gravide De har egg, ikke foster, i buken.

En hunnscalare kan få en anelse rundere buk om man betrakter den rett forfra, men det er ikke alltid scalarehunnene legger seg ut noe særlig heller selv om de er leksklare og fulle av egg. Særlig de yngre hunnene, ettersom de ikke har fullt så mange egg som de eldre og mer modne hunnene. Jo eldre de ble, jo flere egg la de pr kull. Da er det lettere å se når buken er full av modne egg.

Men når du har hatt scalarene en stund, vil du lære deg å se det etterhvert som du lærer deg å se forskjeller på detaljer ved dem. Jeg kunne iallefall det etterhvert, med mine flittigste lekspar hos scalarene Da pleide jeg å se på hunnene når det nærmet seg neste tidspunkt for egglegging, fordi de så ut som de nettopp hadde spist et godt måltid - hele tiden
Et par dager med rause fòringer med røde mygglarver og et stort vannbytte med kjølig vann da, så sjokket de avgårde for å legge egg.
hunn scalaren min er ca 11cm hvøyde

og hannen er ganske mye større enn hunnen min..

så da er det bare og fore dem godt og vente på egg
Det er ikke høyden man måler. Når man snakker om størrelsen på fisk, måles den fra snutespiss til halerot (ikke regn med selve halefinnen). Dette gjelder alle arter, også scalarer.

ja men de er ganske store og på onsdag når jeg kjøpte dem var dem voksne hørte jeg dem sa..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap