Erfaringer rundt sommerfugl-ciklider?

Denne arten Mikrogeophagus altispinosus ble nevnt her inne som en fisk jeg kunne ha i akvariet. Jeg har alltid likt ciklider og kunne godt tenkt meg et par stykker, men har liksom aldri turt med tanke på erfaringen min på dette området.
(men nå har jeg jo heldigvis en far som ikke bor så fryktelig langt borte og som har hatt ciklider i mange mange år)

Uansett, hvilke vesentlige forskjeller er det på den overnenvte arten og denne Mikrogeophagus Ramirezi? Ser at denne blir nevnt i informasjonen til altis.

Forstår det slik at Altis er mer hardfør. Andre ting? Innredning? mye forskjeller der?

Ser at de er bunnfisk/midtsjikt-fisker.
Hvis jeg ønsker meg en gruppe med cory's, pansermaller, hvordan vil de da gå sammen, vil det bli for "trangt" om plassen der nede og dermed føre til komplikasjoner?
Bumper denne gamle tråden

Noen som har erfaringer om Cory og Sommerfuglciklide sammen, eventuelt andre Ciklider som går fint ilag med Cory?

(i en 300 liter, 125 cm * 50 cm)
Sommerfuglciklider som er i gang med å stifte familie, har jeg erfart at kan være svært hissige mot inntrengere, for å forsvare territoriet sitt. Å ha corydoras sammen med sommerfuglciklider i et for lite akvarie ville jeg ikke anbefalt, spesielt når begge befinner seg i bunnsjiktet.
Men 300 liter er ganske stort og har mye bunnareal, så det kan jo være mulig at det kan gå.
Ellers så finnes det sikkert andre alternativer til ciklider som ikke er av den hissige typen, men der må nok noen andre komme med innspill.
Hva hvis jeg er litt slem og har L-maller og andre fisk som spiser opp mulighetene til familiestiftelse i karet til sommerfugl ciklidene, hindrer de i å bli aggresive?

Har et eget 120 L som skal brukes til oppdrett hvis det blir ønskelig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap