noen som har dvergciklider og som kan hjelpe meg litt?

Jeg er på let etter et ciklide-par, ikke bestemt meg enda, men har falt litt for dverg-ciklidene.

Den tostripete Dvergcikliden, er det mye forskjell på denne fra sommerfugl-ciklidene ramirezi og attispinosus (annet enn pH osv)

Akvariet er nemlig fylt med sand, huler og grotter og masse planter, og etter hva jeg ser virker det som om de fleste av disse dvergciklidene OG sommerfulciklidene liker det samme.

så om jeg ikke skaffer meg sommerfuglciklide allikevel men heller kjøper dvergsciklide, går dette bra?
Hvis du mener Apistogramma bitaeniata, vil den trives aldeles utmerket i et kar med innredning som du beskriver. Ønsket pH ligger mellom 4 - 6, og bløtest mulig vann, akkurat som Mikrogeophagus ramirezi.

Sandbunn og huler er helt topp, mye planter er fint men ikke nødvendig. Apistogramma liker generelt dempet belysning, og det er det ikke alle planter som er så glad i. Noen flyteplanter kanskje ?

A. bitaeniata er spesielt knyttet til biotoper der bunnen er dekket av mye løv, så hvis du i tillegg legger en del løv fra bok(bøk) eller eik på bunnen, blir dette optimalt.

Det har nylig vært en tråd om forskjellige varianter av denne arten her, og varianter av arten og bilder fra biotoper der jeg har fanget denne, ser du her.

Lykke til !
takk skal du ha. Skal absolutt lese linkene du har oppgitt.
De har et par med tostripet dverg-ciklider i akvareforretningen akkurat nå, men ville gjerne høre med noen her inne før jeg kjøper dem (om de ikke er solgt)

Men kan det være fare for at jeg får søskenpar? Jeg mener, jeg kan ingenting om fiskeavl så jeg vet ikke hva dette har å si, men om akvarieforretningen kjøper inn yngel, blir ikke alle fiskene de har i slekt da?

Kanskje dumt tenkt av meg.. men er så opptatt av hundeavl, så avl interesserer meg tydeligvis, uansett hvilken form det dukker opp i
hmm.... når jeg nå ser bildene dine Tom, lurer jeg absolutt på om de sa feil til meg. De dvergciklidene jeg så hadde ikke to striper (jeg tenkte at det kun var et navn, og ikke at de hadde to striper som viste godt..) De har en sort stripe midt på. Hannen minner om bildet som ligger på fiskebasen, det første, men med mindre imponerende ryggfinne ogmed andre farger, bl.a. et "øye" på halen. Ellers har de en slags rosa-lilla på finnen under buken og en blanding av svak oransje og lilla på halefinnene og rygfinnen.

Hunnen er veldig lik hannen i farger men hadde ikke så lang hale og ingen "øye" på halen.

Men kanskje jeg kjøper dem uansett,.... en dvergciklide er det helt sikkert.
beklager alt rotet, men etter å ha sett gjennom Apistogramma-artene synes jeg de jeg så minner mer om Agassizii.
Kan det virkelig være at de har merket dem feil i akvarieforretningen, blir jo helt forvirra her. Jeg tok bilde av dem ,men ble så dårlig da glasset var så skittent at jeg tviler på at dere kan se noe ut fra det.

De ligna absolutt på bildene av Apistogramma Agassizii.

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap