Spørsmål ang. paletter.
Postet 01.08.07 kl 21:47
Postet 01.08.07 kl 23:43
Linka1. Må jeg har terracotta potte, eller holder det med de to kokosnøtthulene jeg har ?
Kan bekrefte at både kokosnøtthuler og skiferhuler fungerer utmerket.
Har hatt yngel i kokosnøtt huler flere ganger og i en skiferhule nå sistegangen.
Eneste kravet er at de har murligheten til å "grave" igjen noe av hulen slik at åpningen blir passe stor for dem å passe på.
Palettene mine graver veldig før de legger egg. Vil anbefale sand, da dette er enklere for dem. Men vet også at de flytter fin grus også.
Linka2. Det står at de burde ha noen fisker å "bryne" seg på når de får yngel og som er kjappe. Lurer på om danio rerio er kjapp nokk, eller vil disse bli for trege ?
Dette kommer ann på om akvariet ditt er stort nok. Har du et forholdsvis lite akvariet vil du ende med at de jager den andre fisken til døde. (dette kan man vel si jeg har testet i praksis, noe som endte med 6 tetra mindre, og nesten en malle.)
De andre fiskene må med andre ord ha plass til å svømme unna på.. for de stopper ikke før de er fonøyd. I allefall har mine et enormt instinkt for å passe på de små.
Postet 02.08.07 kl 00:53
Takker for svar
Da ble jeg litt klokere. Akvariumet er på 125 l så jeg håper at dette er stort nok.
Har godt med gjemmesteder og bra med planter.
Mvh Linka
Har godt med gjemmesteder og bra med planter.
Mvh Linka
Postet 02.08.07 kl 09:50
Greit å vite hvilken andre typer fisk disse skal gå sammen med-leste på profilen din, og der er ikke palletene nevt-så går de i 125 L eller 126 L din?
125 L er jo ikke så veldig stort, men det burde fungere bare du har nok huler/hjemmesteder. Og fungerer det ikke så må du "planlegge"på nytt, det er jo mye av dette med å prøve/tilpasse karret sitt til noen fisker som er over halve moroa i denne hobbyen(min mening da).
125 L er jo ikke så veldig stort, men det burde fungere bare du har nok huler/hjemmesteder. Og fungerer det ikke så må du "planlegge"på nytt, det er jo mye av dette med å prøve/tilpasse karret sitt til noen fisker som er over halve moroa i denne hobbyen(min mening da).
Postet 02.08.07 kl 10:01
Ken MyrsethGreit å vite hvilken andre typer fisk disse skal gå sammen med-leste på profilen din, og der er ikke palletene nevt-så går de i 125 L eller 126 L din? 125 L er jo ikke så veldig stort, men det burde fungere bare du har nok huler/hjemmesteder. Og fungerer det ikke så må du "planlegge"på nytt, det er jo mye av dette med å prøve/tilpasse karret sitt til noen fisker som er over halve moroa i denne hobbyen(min mening da).
Har oppdatert profilen min litt. Akvariene har forandret seg en god del siden jeg la det inn.
Planen var å ha de i 125 l. Og når det kommer til andre fisker så vet jeg ikke helt hva jeg skal velge. Trenger litt råd der.
Mvh Linka
Postet 03.08.07 kl 10:10
Champ_nr1[ Dette kommer ann på om akvariet ditt er stort nok. Har du et forholdsvis lite akvariet vil du ende med at de jager den andre fisken til døde. (dette kan man vel si jeg har testet i praksis, noe som endte med 6 tetra mindre, og nesten en malle.) De andre fiskene må med andre ord ha plass til å svømme unna på.. for de stopper ikke før de er fonøyd. I allefall har mine et enormt instinkt for å passe på de små.
Hør Hør!
Postet 03.08.07 kl 19:08
120 liter
Mine paletter var i en 120 liter sammen med 16 tetraer og 4 stk SAE en liten pleco og en L200. Nå skal det sies måla på dette karet var.
60x40x50. Noe som ga veldig mye høyde. slik at tetraene svømte mye rundt over paletene (som er en bunnfisk, mere eller mindre.)
Det var ikke i dette de kverka tetrane mine det var i ett som var mindre.
Passet også på å sette en stein midt i akvaret mellom hula de beslagla og den andre kortkanten.
Dette lagde en slags markering for fiskene, noe som gjorde at paletene aldri jaga bort fisken med mindre de paserte denne steinen. Det gikk veldig bra.
60x40x50. Noe som ga veldig mye høyde. slik at tetraene svømte mye rundt over paletene (som er en bunnfisk, mere eller mindre.)
Det var ikke i dette de kverka tetrane mine det var i ett som var mindre.
Passet også på å sette en stein midt i akvaret mellom hula de beslagla og den andre kortkanten.
Dette lagde en slags markering for fiskene, noe som gjorde at paletene aldri jaga bort fisken med mindre de paserte denne steinen. Det gikk veldig bra.
Postet 06.08.07 kl 01:28
Endret: 06.08.07 kl 01:31
Champ_nr1Passet også på å sette en stein midt i akvaret mellom hula de beslagla og den andre kortkanten. Dette lagde en slags markering for fiskene, noe som gjorde at paletene aldri jaga bort fisken med mindre de paserte denne steinen. Det gikk veldig bra.
Dette knepet har jeg også benyttet, men med en rot.
Fungerte utrolig bra her også
Postet 06.08.07 kl 01:35