Sommerfuglciklider

Har fryktelig lyst på sommerfuglciklider, så da må jeg nesten bare opprette et nytt kar!
Lest at den bør ha sand og skifersten, noe annet jeg bør tenke på?

Må nesten ha noe som renser glasset og bunnen, er maller og snegler et godt valg?
Bør ciklidene bo sammen med andre fisk, eller holder det med bare ovennevnte?

Til sist, hvilken størrelse bør dette karet ha?

Takk for svar
Et kar på 60 liter vil fungere fint for et par av disse små ciklidene. Jeg vil ikke anbefale maller da disse nok kan forstyrre ciklidene mtp. lek og egglegging. Mallene kan ta eggene.

Fin sand, noen flate steiner plassert i avskjermede områder av karet, røtter og planter vil fungere fint. Jeg hadde flere egglegginger på mitt par på en rund, flat "rullestein" i et 63-liters kar.

Fant et kar på tilbud... 54 liter... Jeg er engang en impulskjøper, så nå er det satt opp og greier det *rødme*
Er det for lite?
Det vil fungere fint det
Fikk anbefalt å vente ca en måned med å kjøpe dem, slik at karet fikk stabilisert seg, støttes dette?
Har, som du sikker ser, vært litt dum nybegynner igjen og kjøpt noen fisk med en gang...
Jeg føler, og rett på meg om jeg tar feil, at det er enklere å få en sunn bakterieflora om det faktisk er fisker der og får det igang.
Hun på butikken anbefalte mollyer sammen med ciklidene, så da kjøpte jeg det. De må jo ha 2 på 1, så det ble 3.
Deretter tenkte jeg at jeg måtte ha noen rensere, så jeg gikk til innkjøp av snegler. Så måtte jo noen rote i sanda *le* Siden du anbefalte å droppe mallene, så kjøpte jeg flying fox.
Nå ser jeg at de er jo ikke fra samme lokasjon som resten av befolkningen, og det hadde jeg bestemt meg for at de skulle være. Har tabbet meg så fryktelig ut tidligere og blandet hummer og kanari nemlig..

Jeg liker å tro at jeg har gått fra superfersk til til en med bittelitt peiling (og da mener jeg bittelitt), så da vil jeg helst unngå alle de tabbene jeg gjorde tidligere og gjøre det 100% riktig fra starten av
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap