Sajica - ta ut eggene etter eggelgging?

n min har lagt egg for 2 gang på 3 uker. Utrolig.

Men jeg har sett på akvariedvd'en at en person tar de ut og legger de i en boks med vann og oksygenpumpe.

Kan jeg gjøre dette? Eller synes dere jeg skal la eggene være?

HJELLP
Og vil det ha noe påvirkning for videre egglegging i nærmeste fremtid hvis jeg fjerner de?
Feeen da... Hjelp meg da
La foreldrene vokte eggene til de klekkes. Når yngelen er frittsvømmende kan du flytte kun yngel over i ett yngelkar og fore dem med micro-orm.
Micro-orm får du kjøpt i pulverform hos din lokale akvarieforretning.
Men hva mener du om og flytte EGGENE, over i egen beholder?

Har sett en som drev med oppdrett som gjorde dette??

Min erfaring er at sajica-ciklider er veldig gode foreldre som selv fint klarer oppgaven med pass av egg og yngel så en høy prosent av yngelen vokser opp i foreldrenes kar. Jeg vil absolutt anbefale deg å la foreldrene beholde eggene! Det er spennende å se de passe yngelen til de er store nok til å klare seg selv, og mye mindre jobb for deg enn om du skal fore de opp på egenhånd.

Det går selvfølgelig an å flytte eggene over i en egen beholder, foreldrene vil da mest sannsynlig legge nye egg etter noe uker igjen. Dette vil jeg egentlig kun anbefale hvis du vilkelig ønsker å fore opp hele kullet på kanskje 200 yngel for salg el.
Skjønner dette, men forrige gang tror jeg de bel spist opp. Det ble iallefall ikke noe av dem. Men jeg ser at de er flinke foreldre, både mammaen og pappaen passer på de resterende eggene(Tok ut 50 % av eggene og la i beholder, og resten ligger igjen)
Nå holder de på og klekke...

Herre gud så gøyy Første gang jeg ser dette.

De bittesmå halene da HEhe Bilde noen?
Ofte spiser foreldrene selv egg og yngel de første gangene de legger egg. Etterhvert blir de flinkere. Noen klarer det på første forsøk, for andre tar det litt tid før de klarer hele prosessen med å fø opp yngel.

Hvis du har ekstra frekke fisker de deler akvarie med er det jo mulig det er disse som har spist de, men oftest er det nok foreldrene selv...

Utsett fiskene for minst mulig stress etter at de har lagt egg. Stess er nok et av de største grunnene til at de ender opp med å spise eget avkom. Det at du har vært nedi og hentet opp egg kan dermed være nok til at de spiser opp resten denne gangen.

Når sajicaene først har begynt å ynlge legger de gjerne egg HELE tiden, så det blir nok nok av yngel på deg etter hvert

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap