Oscar ciklide, de to gamle hakker på de to nye. Hva gjør jeg?

Hey... Jeg har kjøpt meg 4 stykk oscar... begynte med 2 og så kjøpte jeg meg 2 til. de to jeg kjøpt først er 6-8cm og de to nye er 4-6cm de elste hakker på de nye... er dette noe som vil gå over eller vil de til slutt dø..?
Det er det ikke godt å svare på Begge deler kan skje. Det er forøvrig relativt vanlig adferd.
ok.. de "gamle" er jo størst så kan være at de vil vise seg frem, men de nye får jo mat men de holder seg i bakgrunn av karret... ligger bare rundt lave stein og slapper av... er det vanlig at denne arten ligger med buken mot sanden? slapper de av da?
oscar
De kan godt finne på det ja, kor stort er karet de går i?
eg hadde to par i et 540 l. måtte selge to, de ble plaget lenge og ble sky.
Nye og gamle fisker
Når jeg skal ha nye beboer i akvariet mitt gjør jeg det om natta. Slukk ale lys slik at det blir mørkt og slipp ut fisker etter på. Ingen mat. Lyset slås ikke på før dagen etter. Det pleier å hjelpe. Men hakking som du snakket om kan like godt være en rangsordning i flokken.
nå er begge de nye orscar'ene døde og i dag døde den minste av de gamle sitter igjen med en på ca 9cm så vurderer å skaffe meg et par nye...
Oscar
Hei igjen!
Synd med oscarene dine. Men jeg råder deg å bytte bort den du har igjen mot noe annet. Jeg tok en tur innom din side å titte på karet ditt. Du har et 180L kar pluss du har en liste med mange fisker. Jeg håper det er som du skrevet "har hatt", fordi mange av de fisker som står på listen passer rett og slett ikke sammen, og i hvert fall ikke i et 180L kar. Selve karet passer heller ikke til Oscar alene. Oscar er en stor ciklide med en enorm kraft og spiser alt den kommer over.
hvis karet er lite så vil de ikke være fornøyd de eldste med nykommere. Er karet forholdsvis stort så vil de eldste sette de nye på plass- men adfreden vil etterhvert roe seg.Sånn har jeg innntrykk av at det har vært hjemme hos meg iallefall
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap