Sebraciklider + Scalarer
Postet 12.09.07 kl 15:52
Det er ikke noen god plan. Ett sebra par kan godt gå alene i en 180l, eller ett Scalarepar kan gå der, men om de går sammen kommer sebraene til å terrorisere Scalarene fullstendig.
Har selv ett sebra par hvor hunnen er ca 3cm og hannen ca 5cm. Disse la egg i en 540l med 5 middels jack dempsey og 2 gullsøm på 20cm. Sebraene holdt stand de, og yngelen overlevde i ca 3 uker før alle var borte.
Er sykt å se hunnen på 3cm gå til angrep på en 20cm gullsøm og vinne!
Har selv ett sebra par hvor hunnen er ca 3cm og hannen ca 5cm. Disse la egg i en 540l med 5 middels jack dempsey og 2 gullsøm på 20cm. Sebraene holdt stand de, og yngelen overlevde i ca 3 uker før alle var borte.
Er sykt å se hunnen på 3cm gå til angrep på en 20cm gullsøm og vinne!
Postet 12.09.07 kl 18:46
Postet 12.09.07 kl 19:53
Det hjelper lite med gjemmesteder, om det dannes par, som hevder revir midt i karet. Alt som kommer innenfor den usynlige grensen, risikerer både liv og ehhh, finner
Jeg ville ikke hatt mer enn ett enkelt par i ett kar med denne størrelsen. Ikke av ciklider med litt størrelse, selv små dvergciklider kan skape skikkelig liv og røre i ett slikt kar om de finner det for godt
Jeg ville ikke hatt mer enn ett enkelt par i ett kar med denne størrelsen. Ikke av ciklider med litt størrelse, selv små dvergciklider kan skape skikkelig liv og røre i ett slikt kar om de finner det for godt
Postet 12.09.07 kl 20:07
Frank AngellDet hjelper lite med gjemmesteder, om det dannes par, som hevder revir midt i karet. Alt som kommer innenfor den usynlige grensen, risikerer både liv og ehhh, finner :) Jeg ville ikke hatt mer enn ett enkelt par i ett kar med denne størrelsen. Ikke av ciklider med litt størrelse, selv små dvergciklider kan skape skikkelig liv og røre i ett slikt kar om de finner det for godt :)
Men det er jo en god del som har flere par ciklider i akvarier både under og på denne størrelsen. Er det noen andre anbefalinger med sebraciklider?
PS: Jeg har 5 skjørtetetra og 1 scalare i det samme karet, scalaren kan jeg få solgt, men vil sebraciklidene ta knekken på skjørtetetraene?
Postet 12.09.07 kl 21:08
Postet 12.09.07 kl 21:12
Det er jo ikke alltid like lurt å følge det alle andre gjør... Står det 50 mennesker på kaia, og 10 hopper i havet, trenger du å gjøre det ?Frank Angell[QUOTE=Mufcy]Men det er jo en god del som har flere par ciklider i akvarier både under og på denne størrelsen.
Nei men det ser jo ut som det går bra med de som har flere par ciklider i samme kar
Postet 12.09.07 kl 21:16
Problem 1 er at scalarene trenger minst 180 liter for seg selv. 1par. Jeg mener 250l er mer passende for 1par.
Problem 2 er at scalarene, om de danner par, blir hissige mot andre fisker. Slossing vil oppstå, med div skader på fisk og finner.
Problem 3 er at sebraene, om de danner par, blir noen morderiske småjævler. De (spesiellt han) vil jage alt som beveger seg i en 180l. Helst til døde.
Har selv mitt sebrapar i en 200l nå. Fikk en enslig hun som jeg hadde oppi, og hun har hatt ei hard uke. Konstant jaging, selv med masse skjulesteder. Han svømmer rundt og sjekker alle huler/steiner/røtter og planter til han finner henne. Hun går nå i 540l med scalarene, men det er en midlertidig løsning. Scalarene har heller ikke dannet par ennå, så alt er rolig.
Du spør om det ar andre ciklider som er tøffe...det finnes mange. Problemet er at Scalarene er rolige (og litt pinglete) i forholdt til F.eks sebraen som er en av de værste.
En scalare og en sebra vil funkere kjempefint, tror jeg, men ikke om du har ett par av en art.
Problem 2 er at scalarene, om de danner par, blir hissige mot andre fisker. Slossing vil oppstå, med div skader på fisk og finner.
Problem 3 er at sebraene, om de danner par, blir noen morderiske småjævler. De (spesiellt han) vil jage alt som beveger seg i en 180l. Helst til døde.
Har selv mitt sebrapar i en 200l nå. Fikk en enslig hun som jeg hadde oppi, og hun har hatt ei hard uke. Konstant jaging, selv med masse skjulesteder. Han svømmer rundt og sjekker alle huler/steiner/røtter og planter til han finner henne. Hun går nå i 540l med scalarene, men det er en midlertidig løsning. Scalarene har heller ikke dannet par ennå, så alt er rolig.
Du spør om det ar andre ciklider som er tøffe...det finnes mange. Problemet er at Scalarene er rolige (og litt pinglete) i forholdt til F.eks sebraen som er en av de værste.
En scalare og en sebra vil funkere kjempefint, tror jeg, men ikke om du har ett par av en art.
Postet 12.09.07 kl 22:13
Postet 12.09.07 kl 22:37
Postet 13.09.07 kl 13:25
2 poster over står det :
Så... Nei, det går ikke bra.
Caasberg...Har selv mitt sebrapar i en 200l nå. Fikk en enslig hun som jeg hadde oppi, og hun har hatt ei hard uke. Konstant jaging, selv med masse skjulesteder. Han svømmer rundt og sjekker alle huler/steiner/røtter og planter til han finner henne...
Postet 13.09.07 kl 18:07
Endret: 13.09.07 kl 18:08
Caasberg2 poster over står det : [QUOTE=Caasberg]...Har selv mitt sebrapar i en 200l nå. Fikk en enslig hun som jeg hadde oppi, og hun har hatt ei hard uke. Konstant jaging, selv med masse skjulesteder. Han svømmer rundt og sjekker alle huler/steiner/røtter og planter til han finner henne...
Har du de aleine da? Det tenkte jeg på.
Postet 14.09.07 kl 19:53
scalare og sebra i samme kar
det er ikke noen god ide,....
har prøvd den suppa der,kjøpte scalare først,etter hvert som scalarene vokste seg store,putta jeg et par sebraer i karet(det her altså chiclasoma nigrofasciatum) da brøt krigen ut, sebraene blei terrorisert til nesten døden,så at scalarer kan være tøffere en toget var vel det et bevis på,. så nå svømmer mine sebraer i et kar alene,og trivs der.
så får scalarene bo i sin lille agressjons boble,sammen med de andre små sure dyra der
har prøvd den suppa der,kjøpte scalare først,etter hvert som scalarene vokste seg store,putta jeg et par sebraer i karet(det her altså chiclasoma nigrofasciatum) da brøt krigen ut, sebraene blei terrorisert til nesten døden,så at scalarer kan være tøffere en toget var vel det et bevis på,. så nå svømmer mine sebraer i et kar alene,og trivs der.
så får scalarene bo i sin lille agressjons boble,sammen med de andre små sure dyra der
Postet 14.09.07 kl 21:49
Mufcy[QUOTE=Caasberg]2 poster over står det : [QUOTE=Caasberg]...Har selv mitt sebrapar i en 200l nå. Fikk en enslig hun som jeg hadde oppi, og hun har hatt ei hard uke. Konstant jaging, selv med masse skjulesteder. Han svømmer rundt og sjekker alle huler/steiner/røtter og planter til han finner henne...
Har du de aleine da? Det tenkte jeg på.
Har en han og en hun alene i en 200 liter.
Postet 16.09.07 kl 03:18
filathordet er ikke noen god ide,.... har prøvd den suppa der,kjøpte scalare først,etter hvert som scalarene vokste seg store,putta jeg et par sebraer i karet(det her altså chiclasoma nigrofasciatum) da brøt krigen ut, sebraene blei terrorisert til nesten døden,så at scalarer kan være tøffere en toget var vel det et bevis på,. så nå svømmer mine sebraer i et kar alene,og trivs der. så får scalarene bo i sin lille agressjons boble,sammen med de andre små sure dyra der
Jøss. Greide scalarene å ta sebraene? Det hadde jeg aldri trodd, for de er noen tøffe små ******
Postet 16.09.07 kl 03:19
sebra vs scalare
det gikk så ille med sebra ciklidene at de måtte flyttes,. grøss
Postet 17.09.07 kl 12:18
Det er jo ikke alltid like lurt å følge det alle andre gjør... Står det 50 mennesker på kaia, og 10 hopper i havet, trenger du å gjøre det ?Frank Angell[QUOTE=Mufcy]Men det er jo en god del som har flere par ciklider i akvarier både under og på denne størrelsen.
Haha, idiot. det han mener er stikk motsatt av det du sier.
Han mener at fordi flere har flere par i karret, så tror han at det fungerer, SIDEN en del har det/har hatt.
da mener han ikke at fordi en har hatt piraya sammen med en katt i ett akvarium så skal han ha det og.
Du burde heller revurdere kommentara dine, og ikke være så snobbete. er det værste jeg vet.!
Postet 17.09.07 kl 17:07
Postet 17.09.07 kl 17:12
Det er jo ikke alltid like lurt å følge det alle andre gjør... Står det 50 mennesker på kaia, og 10 hopper i havet, trenger du å gjøre det ?Stig Joar Haugen[QUOTE=Frank Angell][QUOTE=Mufcy]Men det er jo en god del som har flere par ciklider i akvarier både under og på denne størrelsen.
Haha, idiot. det han mener er stikk motsatt av det du sier.
Han mener at fordi flere har flere par i karret, så tror han at det fungerer, SIDEN en del har det/har hatt.
da mener han ikke at fordi en har hatt piraya sammen med en katt i ett akvarium så skal han ha det og.
Du burde heller revurdere kommentara dine, og ikke være så snobbete. er det værste jeg vet.!
Kunne ikke vært mer enig!
Og TrineT. Lugna ner ? Han sier jo bare meninga si, er det ikke det som er meninga med forum osv ? Jeg skjønner godt at han blir provosert.
Det er helt ålreit at det går ann å ta feil av og til, men måten Frank Angell påpekte det var bare helt latterlig.
just my 5 cents.
Postet 17.09.07 kl 18:42
Postet 17.09.07 kl 22:02