Et par spørsmål om palettciklider

Hei hei=)
Da er palettciklidene i hus, men jeg føler fremdeles ikke at jeg vet nok om disse skapningene.
Det blir nok en del detaljerte spørsmål dette, men håper noen tar seg tid til å svare

1. Hunnen (regner med det er hunnen siden den andre jakter på den) mister av og til fargen sin helt, er dette normalt? Har et vagt minne om at noen har sagt paletter bør være flere hunner på en hann? Er jeg helt på villspor?

2. Fôr:
2.1: Har TetraCichlid sticks, men disse er de ikke interessert i i det hele tatt! Fôret med 4 stykker andre dagen de var i karet, men det endte opp med at de bare oppløste seg selv til slutt.

2.2: Har altså sticks + svarte mygglarver, oksehjerte, Prodac NutronGreen, TetraMin og Tetra TabiMin, samt at de får agurk 1 gang i uka (Tabimin og agurk til bunnfiskene selvsagt
Trenger jeg mer da? Vurderte å gå til innkjøp av dafnier og lage rekemix?

2.3: Nevnte TabiMin løser seg opp etter kort tid, er det meningen? Har Prodac sine algespisertabletter og disse gjør ikke det. Må da være svært forurensende for vannet? (Ciklidene elsket det da, men...)

3. Planter

3.1: Bruker følgende kombinasjoner; Crypto+Nutron Ferro 1. uke og Co2 tabletter + Tetra plantamin 2. uke.
For mye, for lite, feil?
Cabomba car. vokser lynkjapt, men "bladene" ved røttene har gulnet.

3.2: Hvorfor får jeg aldri til Anubias?? Den får alger over hele seg, og dør! Jeg ser at de bladene hvor ancistrusen har svelget unna, så trives den fint.
Jeg har satt den så skyggefullt som overhodet mulig i et slikt kar.

For mer info om kar: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=5971
tar den delen jeg vet.
Du bør kun ha et par. Om du får deg en tredje fisk vil en bli utstøtt og mobbet..
1. Nubbe har helt rett. Dette er en fisk som danner par. Når det gjelder at de forandrer farge av og til så er dette helt normalt. De bruker faktisk fargene som en del av kommunikasjonen seg imellom. Hvis en av dem derimot forblir fargeløs over lengre tid så kan det skyldes at den mistrives eller ikke er i helt i form.

2.1 Jeg er ikke sikker på størrelsen på dette foret, men kan det hende det blir for stort? Granulat kan kanskje være et bedre valg her.

2.2 Oksehjerte synes jeg blir litt kraftig kost til disse fiskene. Rekemix er et bedre valg synes jeg.

2.3 Tabimin er kjempefin til feks coryer fordi den løser seg lett opp. Ancistrusen derimot liker å raspe i seg maten. Algespisertabletter og algevaffler er derfor et bedre valg til den.

3.1 Akkurat dette kan jeg ikke svare på, men ett godt tips er å benytte halv dosering og gradvis øke til det nivået som ser ut til å fungere best. Det er ihvertfall det jeg selv har gjort. Den gule fargen på cabombaen tror jeg ikke skyldes manglende næring siden den ellers vokser så fort. Mulig det heller skyldes for lite lys. Toppene har nå vokst over, og skygger for, den nedre delen av planten og denne får derfor for lite lys. Litt forsiktig beskjæring i toppen kan rette på dette.

3.2 Dette er et lite kar og vanskelig å få helt i balanse til enhver tid og det er lett for at det blir litt algevekst. Hurtigvoksende planter kan være en hjelp her. Du har rett i at det hjelper å sette anubiasen så skyggefullt som mulig. Det er verdt å merke seg at den ikke liker at rotstokken blir tildekket eller å bli flyttet for mye på. Min erfaring er at hvis den får stå i fred over tid så vil den begynne å vokse såpass at en med god samvittighet kan fjerne de mest algebesatte bladene etterhvert som de oppstår, og uten at det skader planten eller gjør den stygg.

Nubbe: Tusen takk Fikk ikke mail om svar når du skrev inn gitt, så har ikke sett du har svart!

Tante Astrid:
1. Den er blek bare i noen timer av gangen

2. Det er mulig, for det sveller veldig opp når det kommer i kontakt med vann. Knakk det opp i mindre biter igår, det gikk bedre, de nappet i alle fall litt i dem.
Men det er sorte mygglarver som er den store hit'en her i karet:P

3. Holder det å gi disse tablettene og en agurk? Har så mye fôr nå at jeg blir svimmel, hehe

4. Ah, selvsagt! Hehe, av og til er det enkle det beste
Beskjære... kan jeg knipe av? Er disse som vasspesten, at alle deler av planten kan plantes?

5. Anubias har stått der i en måned nå, så da blir det vel bedre snart Ser den har et par nye blad på vei, det er sikkert et godt tegn!
1 Bra! Da er det sikkert ikke noe å bekymre seg for

2 Kan jo hende de trenger litt tid på å bli vant til det også, men gjør jo ingenting om du bryter de opp litt. Sorte mygglarver er bra mat

3 Det holder sikkert. De skal jo spise litt av algene også. Hvis du vil kan du jo variere grønnsakene litt og gi feks squash eller frosne erter der skallet er fjernet, istedenfor agurk innimellom.

4 Her er det bare å knipe av og plante på nytt ja Mulig det lønner seg å bruke saks i dette tilfellet. Når en bare kniper med fingrene kan unødvendig mye av plantevevet skades slik at tuppene blir brune der en kniper av. Dette blir ganske synlig på cabombaen.

5 Det høres ut som det går rette veien ja
Tusen takk for gode råd, ennå en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap