Spiser scalarer planter?
Kjøpte et par veldig flotte store gull scalarer i går og fikk beskjed i butikken at de absolutt ikke spiste på planter eller noe. Jeg har ganske mange E.tenellus og de driver og napper i disse veldig ofte. Er dette normalt eller er det bare en overgangsperiode? Håper ikke dette er normalt for da kan jeg ikke ha de hvis de står og napper i tenellusen hele dagen.
Postet 13.09.07 kl 19:05
Endret: 15.09.07 kl 11:03
Jeg kjenner ikke planten du nevner så veldig godt men vet at mine scalarer tok knekken på en stor vallisneria i løpet av et par dager.De napper godt i andre planter også.Du kan jo prøve å kutte en god skive av en agurk,tre enden av en tesje inni(for at den skal synke)og slippe oppi.Mine scalarer elsker agurk og det virker som de lar plantene være når de får tilfredstilt grøntbehovet sitt å andre måter.
Postet 13.09.07 kl 19:33
vofsiJeg kjenner ikke planten du nevner så veldig godt men vet at mine scalarer tok knekken på en stor vallisneria i løpet av et par dager.De napper godt i andre planter også.Du kan jo prøve å kutte en god skive av en agurk,tre enden av en tesje inni(for at den skal synke)og slippe oppi.Mine scalarer elsker agurk og det virker som de lar plantene være når de får tilfredstilt grøntbehovet sitt å andre måter.
Planten heter Echinodorus tenellus. Er velikke så vesentlig det, men de napper i dem veldig ofte og de må stå i fredfor å vokse seg skikkelig. Men takk for tipset! Skal prøve med en agurkbit nå og se om det hjelper. Håper det hjelper.
Postet 13.09.07 kl 20:13
Postet 13.09.07 kl 21:17
Postet 14.09.07 kl 09:11
Scalarer kan godt finne på å tilføre litt grøntfór i dietten, men de er ikke regnet som plantespisere. Jeg har selv opplevd at de spiser andemat og planteavfall, men ingen andre planter.
Ut over det kan det være mange grunner til at de napper på bladene. Scalarer legger egg på store blader, og mange Echinodorus-typer er velegnet til dette. For å sjekke ut potensielle eggblader vil scalarene nappe i dem og "rense" bladene for skitt og partikler. De spiser ikke bladene, men det kan de sånn ut.
Mange ciklider kan også finne på å ville flytte på et blad fordi det ikke passer inn i deres territorium. De biter da i bladene og skyver dem rundt for å flytte på dem.
Ut over det kan det være mange grunner til at de napper på bladene. Scalarer legger egg på store blader, og mange Echinodorus-typer er velegnet til dette. For å sjekke ut potensielle eggblader vil scalarene nappe i dem og "rense" bladene for skitt og partikler. De spiser ikke bladene, men det kan de sånn ut.
Mange ciklider kan også finne på å ville flytte på et blad fordi det ikke passer inn i deres territorium. De biter da i bladene og skyver dem rundt for å flytte på dem.
Postet 14.09.07 kl 12:05
Endret: 14.09.07 kl 12:06
Du er ikke den eneste som har opplevd at disse ciklidene plutselig får det for seg at de vil endre kostholdet litt
Hva som trigger denne adferden, vet ikke jeg, men irriterende kan den være
Det er imidlertid to ting som er sikkert; dette går over, og det er ikke egglegging på bladene til E. tenellus de planlegger Til det er det for små planter, som er lettspiste
Hva som trigger denne adferden, vet ikke jeg, men irriterende kan den være
Det er imidlertid to ting som er sikkert; dette går over, og det er ikke egglegging på bladene til E. tenellus de planlegger Til det er det for små planter, som er lettspiste
Postet 14.09.07 kl 13:33
Postet 14.09.07 kl 13:53
Postet 14.09.07 kl 15:06
Nja.. Enkelte skalarer spiser grøntfor hele sitt liv, og enkelte rører det ikke.
Jeg har hatt skalarer som har spist opp all andemat, algeballer, Riccia, Pogostemon helferi, og nappet opp det som var av Eleocharis acicularis. Slike fisk blir som oftest ikke lenge hos meg, så jeg vet ikke om de vokser det av seg.
Det kan jo hende at de slutter om de får grøntfor, det er i alle fall verd ett forsøk. Og går det ikke, så kan du innrede med kun store uspiselige planter. Eller gjøre som meg, donere fiskene bort
Jeg har hatt skalarer som har spist opp all andemat, algeballer, Riccia, Pogostemon helferi, og nappet opp det som var av Eleocharis acicularis. Slike fisk blir som oftest ikke lenge hos meg, så jeg vet ikke om de vokser det av seg.
Det kan jo hende at de slutter om de får grøntfor, det er i alle fall verd ett forsøk. Og går det ikke, så kan du innrede med kun store uspiselige planter. Eller gjøre som meg, donere fiskene bort
Postet 14.09.07 kl 22:00
Endret: 14.09.07 kl 22:01
Rose UNja.. Enkelte skalarer spiser grøntfor hele sitt liv, og enkelte rører det ikke. Jeg har hatt skalarer som har spist opp all andemat, algeballer, Riccia, Pogostemon helferi, og nappet opp det som var av Eleocharis acicularis. Slike fisk blir som oftest ikke lenge hos meg, så jeg vet ikke om de vokser det av seg. Det kan jo hende at de slutter om de får grøntfor, det er i alle fall verd ett forsøk. Og går det ikke, så kan du innrede med kun store uspiselige planter. Eller gjøre som meg, donere fiskene bort ;)
Uff du sier det ja.Var det jeg fryktet.De napper og står i nesten hele tida og jeg blir bare mer og mer irritert på de. Får prøve å gi dem et par dager til og se hvordan det går. De får ikke lov å ødelegge alle tenellussene mine ihvertfall..
Takk for info og svar!!
Postet 14.09.07 kl 23:52