Lettstelt ciklide
Postet 20.09.07 kl 21:37
Postet 20.09.07 kl 22:11
Postet 20.09.07 kl 22:12
Postet 22.09.07 kl 20:23
Postet 22.09.07 kl 20:31
Postet 22.09.07 kl 21:53
Sajica yngler lett, men de er hissige.
Herotilapia Multispinosa "regnbueciklide" er et en pen og artig mellom-amerikansk ciklide som ikke graver no særlig, er rolig, og pen å se på.
Den skifter farge etter humør, og er enkel å holde. De kan være litt sky, og lar andre fisker være i fred. Lette å få yngel på, og de når en størrelse på 12-15 cm.
Kan anbefale denne på det sterkeste.
Hvis du skal ha nevte ciklider i en 180l bør du kun ha ett par gående alene. De må ha mer plass hvis annen fisk skal bo sammen med dem. En ting alle disse ciklidene har til felles er at de passer yngel godt, og det vil bli mye jaging av fiender når tanken din ikke rommer mer enn 180 liter.
Herotilapia Multispinosa "regnbueciklide" er et en pen og artig mellom-amerikansk ciklide som ikke graver no særlig, er rolig, og pen å se på.
Den skifter farge etter humør, og er enkel å holde. De kan være litt sky, og lar andre fisker være i fred. Lette å få yngel på, og de når en størrelse på 12-15 cm.
Kan anbefale denne på det sterkeste.
Hvis du skal ha nevte ciklider i en 180l bør du kun ha ett par gående alene. De må ha mer plass hvis annen fisk skal bo sammen med dem. En ting alle disse ciklidene har til felles er at de passer yngel godt, og det vil bli mye jaging av fiender når tanken din ikke rommer mer enn 180 liter.
Postet 22.09.07 kl 22:03
Endret: 22.09.07 kl 22:26
Postet 22.09.07 kl 22:05
akvafilSajica yngler lett, men de er hissige. [URLBLOCK1] er et en pen og artig mellom-amerikansk ciklide som ikke graver no særlig, er rolig, og pen å se på. Den skifter farge etter humør, og er enkel å holde. De kan være litt sky, og lar andre fisker være i fred. Lette å få yngel på, og de når en størrelse på 12-15 cm. Kan anbefale denne på det sterkeste.
Men disse har jeg ikke sett i butikker, er de vanlige der?
Postet 22.09.07 kl 22:13
Postet 22.09.07 kl 22:14
Postet 22.09.07 kl 22:28
Endret: 22.09.07 kl 22:29
Postet 22.09.07 kl 22:40
Jeg hadde sajica og multispinosa i samme kar, og sajica'ene var mye tøffere selv om de bare hadde halve størrelsen.
Men jeg skal innrømme at multispinosa'ene er litt feige av seg, det er derfor de passer bedre inn i et selskapskar en sajica.
Selv yngelen sin rømmer de fra når jeg nærmer meg
Hannen min har jeg som avatarbilde.
Men jeg skal innrømme at multispinosa'ene er litt feige av seg, det er derfor de passer bedre inn i et selskapskar en sajica.
Selv yngelen sin rømmer de fra når jeg nærmer meg
Hannen min har jeg som avatarbilde.
Postet 22.09.07 kl 22:51
Endret: 22.09.07 kl 22:52
akvafilSajica yngler lett, men de er hissige. [URLBLOCK1] er et en pen og artig mellom-amerikansk ciklide som ikke graver no særlig, er rolig, og pen å se på. Den skifter farge etter humør, og er enkel å holde. De kan være litt sky, og lar andre fisker være i fred. Lette å få yngel på, og de når en størrelse på 12-15 cm. Kan anbefale denne på det sterkeste. Hvis du skal ha nevte ciklider i en 180l bør du kun ha ett par gående alene. De må ha mer plass hvis annen fisk skal bo sammen med dem. En ting alle disse ciklidene har til felles er at de passer yngel godt, og det vil bli mye jaging av fiender når tanken din ikke rommer mer enn 180 liter.
Hvis jeg må ha de alene i 180l er det uaktuelt. Er det Herotilapia Multispinosa "regnbueciklide" du mener angående dette?
Postet 22.09.07 kl 23:08
Dette gjelder alle mellomstore ciklider fra sør og mellom-amerika.
Du bør nok heller sjekke ut fiskene i apistogramma familien eller microgeophagus familien. Søk i fiskebasen og se om det er noe du kansje faller for av de litt mindre ciklidene
Du bør nok heller sjekke ut fiskene i apistogramma familien eller microgeophagus familien. Søk i fiskebasen og se om det er noe du kansje faller for av de litt mindre ciklidene
Postet 22.09.07 kl 23:27
Endret: 22.09.07 kl 23:31
Postet 25.09.07 kl 00:28
Endret: 25.09.07 kl 00:29
Postet 29.09.07 kl 12:41
Da vil jeg heller anbefale grønn dvergacara! De blir ikke så store, så du kan fint ha annen fisk sammen med de i en 180-liter. Hannen blir knallflott! Hunnen er mye mindre og for det meste mørke brun. Disse er lette å få yngel på, og min erfaring er at de er flinke til å få yngelen til å vokse opp, selv i et akvarie med andre innbyggere.
Jeg hadde mine i en 220-liter der de ynglet konstant uten å lage noe dårlig stemning i karet av den grunn!
Hannene jeg har hatt har for øvrig hatt mye sterkere blågrønn farge enn bildene i fiskebasen viser. (Legger ved et bilde av den ene hannen min, hunnen i bakgrunnen).
Jeg hadde mine i en 220-liter der de ynglet konstant uten å lage noe dårlig stemning i karet av den grunn!
Hannene jeg har hatt har for øvrig hatt mye sterkere blågrønn farge enn bildene i fiskebasen viser. (Legger ved et bilde av den ene hannen min, hunnen i bakgrunnen).
Postet 29.09.07 kl 13:03
Endret: 29.09.07 kl 13:04
Postet 29.09.07 kl 13:12
turnipsDa vil jeg heller anbefale grønn dvergacara! De blir ikke så store, så du kan fint ha annen fisk sammen med de i en 180-liter. Hannen blir knallflott! Hunnen er mye mindre og for det meste mørke brun. Disse er lette å få yngel på, og min erfaring er at de er flinke til å få yngelen til å vokse opp, selv i et akvarie med andre innbyggere. Jeg hadde mine i en 220-liter der de ynglet konstant uten å lage noe dårlig stemning i karet av den grunn! [URLBLOCK1] Hannene jeg har hatt har for øvrig hatt mye sterkere blågrønn farge enn bildene i fiskebasen viser. (Legger ved et bilde av den ene hannen min, hunnen i bakgrunnen).
De var nydelig! Men eneste ulempene er at de spiser mindre fisk, og at jeg ikke har sett de i noen lokale butikker (kanskje jeg må lete bedre har du noen erfaring med at fisker blir spist?
Og Jarle, Palettciklider er fine fisk, men de blir litt for "vanlig", hvis du skjønner hva jeg mener?
Postet 29.09.07 kl 14:12