Sommerfugl ciklide-sand?

Hei, ser ut til at jeg kan få tak i noen små sommerfugl ciklider, men problemet mitt er at jeg har grus og ikke sand i akvariet mitt.
Skjønner at dette er ett problem, eller går det greit?
Kan evt bytte til sand om 2 mnd da jeg skal flytte, de har vel ingen problemer med å gå i ett kar med grus i 2-3 mnd, og de er visst ganske unge enda også.
Det er i alle fall ikke ideelt Men det er skjelden en hører om slike fisk som dauer av å leve over feil bunnlag, selv om de ikke får utfolde seg på helt naturlig måte

Jeg hadde selv avventet, siden flytting er planlagt. Er jo ikke noen vits å stresse fiskene med nyintroduksjom bytte av bunnlag, flytting etc på så kort tid
jeg ville ha byttet til sand er det mikrogeophagus altispinosus du skal ha deg ? mikrogeophagus betyr jo minijordspiser om jeg ikke bommer fulstendig
Men går det å ha en liten avdeling med sand i akvariet mens resten er grus da?
bjørn 300l
Men går det å ha en liten avdeling med sand i akvariet mens resten er grus da?

Har prøvd det, men det fungerer bare en stund før det begynner å blande seg. Ble til at jeg byttet ut all grus med sand etterhvert
Surt kjøte jo nylig grus til akvariet. Hadde hørt så mye negativt om sand. angret nesten dagen etterpå da jeg så innlegg her om sand
bjørn 300l
Surt kjøte jo nylig grus til akvariet. Hadde hørt så mye negativt om sand. angret nesten dagen etterpå da jeg så innlegg her om sand

Hvis du ikke har hatt i grusen enda så kan du hente deg billig sand der du bor Min sand kommer fra strandbiten til høyre for fergekaia når du drar til byen, så langt borte som mulig fra trafikken.

Den er skyllt og kokt før jeg hadde den oppi. Mulig det var unødvendig å koke den, men gjorde det for sikkerhets skyld. Gå inn på profilen min hvis du vil se hvordan den tar seg ut.

Den er veldig finkornet, men blåser ikke rundt i karet og den påvirker ikke vannverdiene
Du har rett i at sanden der er pen og se på ja. et godt forslag, for se om jeg tar meg en tur dit i nærmeste fremtid.takk for svar.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap