apistogramma agassizii

hvist jeg skal ha apistogramma Agassizii i en 90 ,
jeg tenkte på 1 hanne og 3 hunner , men blir det for mange hunner ?

mvh emil , jah bless
Min erfaring med 3 hunner i 240-litern min er heller dårlig
De to største jaget den minste til døde, og delte karet mellom seg.

Hunnene har jo sitt revir rundt hula de har funnet seg, så det kan bli mye med tre hunner.

Mulig jeg hadde dårlig avskjermede områder i mitt kar, slik at det ikke gikk.
Er nok andre apistogramma-eksperter her som kanskje har andre erfaringer
tnx remi jeg kan prøve med to hunner
det er to huler mekket i bunnen på begge sidene av karet

jah bless
Jeg kunne ønske vi hadde et eget felt på Apistogramma i Fiskebasen her, som opplyser om akkurat denne Apisto-arten er monogam eller polygam (harem) For jeg greier aldri å huske hvilke som er det og hvilke som ikke er det!

Selv har jeg fått merke på den harde måten at A. panduro er monogam. Og A. trifasciata er polygam, den arten har jeg en hann og tre hunner av i en 128 liter og de har aldri skadet hverandre. De lever i fred og fordragelighet, selv om to av hunnene forvises til motsatt side av karet når en av dem har yngel. Men ingen blir drept. Slik har jeg hatt dem i snart et og et halvt år.
Hadde det vært A. panduro som ble holdt slik, hadde jeg endt med to døde og en levende hunn....

Så jeg håper noen som har litt bedre hukommelse eller evne til å finne igjen linker kan svare deg på om A. agassizii er mono- eller polygam
Min ap. agassizii-hanne roter med begge hunnene i karet
Har vært kraftig bevokning av begge hulene flere ganger, noe som tyder på at det har vært aktivitet i hulene i form av egglegging, og også samtidig.
Så jeg vil nok si de er polygame
Apistogramma agassizi regnes i utgangspunktet for å være polygame, men min erfaring med Apistogramma cf. agassizi "Ampiyacu" er at polygamien ikke stikker så dypt - ved to forskjellige anledninger har "hustru nummer to" blitt jaget ihjel/ drept - før eller senere.

Ved én anledning hadde han lekt med begge hunnene samtidig, men underveis i barnepasset fant den ene hua ut at det var nok konkurranse, og kjeppjaget "andrehustruen" fra gård og grunn. Dette var i en 128-liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap