Hvilket kjønn har denne Sommerfuglcikliden?

Hei!

Kan noen hjelpe meg å finne kjønnet på denne sommerfuglcikliden?

Mvh Ida
tror heler hunn jeg. les beskrivelsen av kjønnsforskjellen i fiskebasen (søk på sommerfuglciklide oppe i venstre hjørne). Men jeg har ingen erfaring med sommerfuglciklider sikkert andre som vet bedre :P
har lest beskrivelsen, men har bare denne sommerfuglcikliden (skal kjøpe partner til den, derfor jeg vil vite kjønn) så er ikke så lett å se om den har lenger finne for meg som er en fersking...

Det med den røde magen har jeg fått høre flere steder at hannen også kan ha og at de bare har den når de er klare for å legge egg!?

men takk for tipset, da har jeg 1 for hann og 1 for hunn, jeg tipper også hunn
Jeg tror fortsatt det er en hann. Ta en kikk på finnene.
noen andre som har en teori om hvilket kjønn dette er? den andre vi hadde hadde lengere strå forerst på rygg finna... vil så gjerne ha et par...
første tanke som slo meg da jeg så bildet var hann!
Jeg ville sagt en hunn.
Hvis du ser på den sort spot på siden, det finns noe små blå prikke.
Det bare hunner som har det.
hehe... det så mye lettere med guppy, her er det mye forskjellige svar... den prikken er nesten helt blå noen ganger så hvis det stemmer at guttene har helt svart prikk er nok dette ei lita frøken!
Dunc
Hvis du ser på den sort spot på siden, det finns noe små blå prikke. Det bare hunner som har det.

Hannene har også slike farger og mønster. Sommerfugler kan variere en god del i farge og mønster, avhengig av hvor de kommer fra.
Ulriks
[QUOTE=Dunc]Hvis du ser på den sort spot på siden, det finns noe små blå prikke. Det bare hunner som har det.

Hannene har også slike farger og mønster. Sommerfugler kan variere en god del i farge og mønster, avhengig av hvor de kommer fra.
Vanligvis har hannen ikke små blå prikke PÅ det stor sort prikke.
Bare hunnen.
Har aldri sett en han med slik.
Dunc
Vanligvis har hannen ikke små blå prikke PÅ det stor sort prikke. Bare hunnen. Har aldri sett en han med slik.

Men det har vel ikke denne fisken heller, ser jo ut som en hann.

Dessuten er det som han andre nevner ikke noe sikkert tegn da mye oppdrett og den slags visker ut litt forskjeller i lengden.
biXen
[QUOTE=Dunc] Vanligvis har hannen ikke små blå prikke PÅ det stor sort prikke. Bare hunnen. Har aldri sett en han med slik.

Men det har vel ikke denne fisken heller, ser jo ut som en hann.

Dessuten er det som han andre nevner ikke noe sikkert tegn da mye oppdrett og den slags visker ut litt forskjeller i lengden.
Se bildet nr 2!
I de årene jeg har jobbet i bransjen har det funket veldig bra å bruke blå prikke metoden. Og jeg har forsett aldri sett en han med sånn.

Eller kjøpe en gruppe og venter til noen pare seg.
Jeg ser på bilde nr. 2 men det ser ut som generelle refleksjoner fra kroppen, men mulig jeg tar feil. Tror nok metoden funker bra enda ja, men jeg har sett andre si andre ting, og jeg har sett slike med dårlig kvalitet i butikk så jeg vet ikke hvor mye jeg ville stolt på det som bombesikkert.
Flere av mine hanner har blå/blanke prikker på det sorte. Eneste sikre fargetegnet på sommerfugler er vel hunnens røde buk.. jeg tror dette eksemplaret er stort nok til at hvis det var en hunn, ville vi sett den røde buken. Hos meg får hunnene rød buk fra de er rundt 1,5 cm lange. (totalt)
Ulriks
Flere av mine hanner har blå/blanke prikker på det sorte. (totalt)

Har du noe bilder?Jeg faktisk aldri sett en han med sånn.
Nei, men jeg har kamera.. Skal se hva jeg får til. Må innrømme jeg er en elendig fotograf..
Har prøvd å knipse noen bilder, men det eneste jeg fikk var tomt batteri. Jeg skal prøve igjen senere..

En annen ting; fisken på bildet har jo ingen tydelige prikker på flekken.. Mine hanner har samme mønster som på bak kroppen (metallisk blå prikkete) oppover ryggen og dermed også delvis over flekken. Fisken på bildet har antydning til dette også. Dette gjelder jo alle. Skal være enig i at mange hunner ofte har tydelige blanke flekker på det svarte, men det har virkelig ikke denne fisken..

hei!

takk for mange innspill!

fisken sin sorte prikk er helt lys grå (nesten borte) med de lyseblå metalikk mønsteret over hele der prikken skal være veldig ofte. virker som den slår av og på sortfargen sin litt etter humør.. den andre sommerfuglen vi kjøpte fra samme butikk hadde sort prikk hele tiden (den lille tiden den levde). så da er kanskje dette en jente da? har lagt ved to bilder der han/hun har "slått av" flekken...

men den røde prikken burde kanskje vært synelig hvis det var jente?! fisken er ca 5cm...
Nå mener jeg enda mer sikkert at dette er en hann.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap