Hvilket kjønn har denne Sommerfuglcikliden?
Postet 04.10.07 kl 16:40
Postet 04.10.07 kl 16:54
Postet 04.10.07 kl 16:56
Endret: 04.10.07 kl 16:57
har lest beskrivelsen, men har bare denne sommerfuglcikliden (skal kjøpe partner til den, derfor jeg vil vite kjønn) så er ikke så lett å se om den har lenger finne for meg som er en fersking...
Det med den røde magen har jeg fått høre flere steder at hannen også kan ha og at de bare har den når de er klare for å legge egg!?
men takk for tipset, da har jeg 1 for hann og 1 for hunn, jeg tipper også hunn
Det med den røde magen har jeg fått høre flere steder at hannen også kan ha og at de bare har den når de er klare for å legge egg!?
men takk for tipset, da har jeg 1 for hann og 1 for hunn, jeg tipper også hunn
Postet 04.10.07 kl 17:04
Postet 04.10.07 kl 17:10
Postet 04.10.07 kl 18:21
Postet 04.10.07 kl 19:02
Postet 04.10.07 kl 20:17
Postet 04.10.07 kl 20:42
Postet 04.10.07 kl 23:37
Ulriks[QUOTE=Dunc]Hvis du ser på den sort spot på siden, det finns noe små blå prikke. Det bare hunner som har det.
Hannene har også slike farger og mønster. Sommerfugler kan variere en god del i farge og mønster, avhengig av hvor de kommer fra.
Vanligvis har hannen ikke små blå prikke PÅ det stor sort prikke.
Bare hunnen.
Har aldri sett en han med slik.
Postet 05.10.07 kl 10:43
Postet 05.10.07 kl 10:47
DuncVanligvis har hannen ikke små blå prikke PÅ det stor sort prikke. Bare hunnen. Har aldri sett en han med slik.
Men det har vel ikke denne fisken heller, ser jo ut som en hann.
Dessuten er det som han andre nevner ikke noe sikkert tegn da mye oppdrett og den slags visker ut litt forskjeller i lengden.
Postet 05.10.07 kl 10:52
biXen[QUOTE=Dunc] Vanligvis har hannen ikke små blå prikke PÅ det stor sort prikke. Bare hunnen. Har aldri sett en han med slik.
Men det har vel ikke denne fisken heller, ser jo ut som en hann.
Dessuten er det som han andre nevner ikke noe sikkert tegn da mye oppdrett og den slags visker ut litt forskjeller i lengden.
Se bildet nr 2!
I de årene jeg har jobbet i bransjen har det funket veldig bra å bruke blå prikke metoden. Og jeg har forsett aldri sett en han med sånn.
Eller kjøpe en gruppe og venter til noen pare seg.
Postet 05.10.07 kl 11:14
Postet 05.10.07 kl 11:26
Endret: 05.10.07 kl 11:27
Postet 05.10.07 kl 11:31
Postet 05.10.07 kl 11:44
Nei, men jeg har kamera.. Skal se hva jeg får til. Må innrømme jeg er en elendig fotograf..
Har prøvd å knipse noen bilder, men det eneste jeg fikk var tomt batteri. Jeg skal prøve igjen senere..
En annen ting; fisken på bildet har jo ingen tydelige prikker på flekken.. Mine hanner har samme mønster som på bak kroppen (metallisk blå prikkete) oppover ryggen og dermed også delvis over flekken. Fisken på bildet har antydning til dette også. Dette gjelder jo alle. Skal være enig i at mange hunner ofte har tydelige blanke flekker på det svarte, men det har virkelig ikke denne fisken..
Har prøvd å knipse noen bilder, men det eneste jeg fikk var tomt batteri. Jeg skal prøve igjen senere..
En annen ting; fisken på bildet har jo ingen tydelige prikker på flekken.. Mine hanner har samme mønster som på bak kroppen (metallisk blå prikkete) oppover ryggen og dermed også delvis over flekken. Fisken på bildet har antydning til dette også. Dette gjelder jo alle. Skal være enig i at mange hunner ofte har tydelige blanke flekker på det svarte, men det har virkelig ikke denne fisken..
Postet 05.10.07 kl 11:46
Endret: 05.10.07 kl 12:01
hei!
takk for mange innspill!
fisken sin sorte prikk er helt lys grå (nesten borte) med de lyseblå metalikk mønsteret over hele der prikken skal være veldig ofte. virker som den slår av og på sortfargen sin litt etter humør.. den andre sommerfuglen vi kjøpte fra samme butikk hadde sort prikk hele tiden (den lille tiden den levde). så da er kanskje dette en jente da? har lagt ved to bilder der han/hun har "slått av" flekken...
men den røde prikken burde kanskje vært synelig hvis det var jente?! fisken er ca 5cm...
takk for mange innspill!
fisken sin sorte prikk er helt lys grå (nesten borte) med de lyseblå metalikk mønsteret over hele der prikken skal være veldig ofte. virker som den slår av og på sortfargen sin litt etter humør.. den andre sommerfuglen vi kjøpte fra samme butikk hadde sort prikk hele tiden (den lille tiden den levde). så da er kanskje dette en jente da? har lagt ved to bilder der han/hun har "slått av" flekken...
men den røde prikken burde kanskje vært synelig hvis det var jente?! fisken er ca 5cm...
Postet 05.10.07 kl 13:01
Postet 05.10.07 kl 13:04