Malawi og lavastein, dårlig ide?
Blir lavasteinene for skarpe i kantene for et malawikar, eller går det helt greit?
Noen erfaringer?
Har tenkt å innrede en 240 rio til malawikar og har tenkt å sette sammen golden og pseudotr. socolofi, går dette bra?
Kunne også tenkt meg en art til, hvis det lar seg gjøre med tanke på plass. Tar utgangspunkt i voksne individer, noen forslag til antall, feks. trio av hver gruppe, går det greit, eller bør jeg ha fler eller færre?
Også lurer jeg på om dere har noen forslag til en eventuel tredje art hvis det er plass, en rolig art som gjerne kan være hvit, eller andre ensfargede slik som de valgt over, forslag?
tikkTAKK !
Noen erfaringer?
Har tenkt å innrede en 240 rio til malawikar og har tenkt å sette sammen golden og pseudotr. socolofi, går dette bra?
Kunne også tenkt meg en art til, hvis det lar seg gjøre med tanke på plass. Tar utgangspunkt i voksne individer, noen forslag til antall, feks. trio av hver gruppe, går det greit, eller bør jeg ha fler eller færre?
Også lurer jeg på om dere har noen forslag til en eventuel tredje art hvis det er plass, en rolig art som gjerne kan være hvit, eller andre ensfargede slik som de valgt over, forslag?
tikkTAKK !
Postet 10.10.07 kl 17:13
Inaktiv bruker
Går fint å bruke lavastein. Har selv laget en steinrøys som fiskene kan svømme over alt. Har hatt det i over 1 år uten å hatt noe problemer med det.
Når det gjelder valg av flere typer malawi. Se min profil: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=2501 Kanskje det gir deg noen tips.
Er førnøyd med mine valg i alle fall.
Lykke til
Når det gjelder valg av flere typer malawi. Se min profil: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=2501 Kanskje det gir deg noen tips.
Er førnøyd med mine valg i alle fall.
Lykke til
Postet 10.10.07 kl 17:25
Inaktiv bruker
Lavastein går som smurt og hakka møkk det
Postet 10.10.07 kl 17:46
Takker for innspill, det var dette svaret jeg håpet på angående lavasteiner. De er jo fine og ikke minst lette, så praktisk blir det jo med tanke på vekt i karet.
På tide å utvide kunnskapen for disse flotte afrikanerene. Har blitt mest fokus på sentral og sør-amerikanske fisk den siste tiden, og tiden er nå inne for å prøve noe nytt.
Tar gjerne imot flere tips angående sammensetningen slik jeg har tenkt den (golden og socolofi), og antall i forhold til karet mitt
På tide å utvide kunnskapen for disse flotte afrikanerene. Har blitt mest fokus på sentral og sør-amerikanske fisk den siste tiden, og tiden er nå inne for å prøve noe nytt.
Tar gjerne imot flere tips angående sammensetningen slik jeg har tenkt den (golden og socolofi), og antall i forhold til karet mitt
Postet 10.10.07 kl 18:05
Jeg har også lavastein i karet mitt. Det er både flott og lett. Har ikke hatt noe problemer med det.
Hvis du vil ha en stimfisk i karet ditt så annbefaler jeg Pseudotropheus Acei Ngara. Disse stimer og har en flott sort farge med skimmer av metallic blå på hodet. Så har de hvit stripe på hale og ryggfinne.
Har selv disse i karet og det er et flott syn når de stimer gjennom karet.
Sjekk ut profilen min så ser du bilder.
Mvh Linka
P.S Sjekk ut denne siden ang. hvor mange fisk. Gå inn på Cookie cutter set up. Har funnet masse nyttig her selv.
Hvis du vil ha en stimfisk i karet ditt så annbefaler jeg Pseudotropheus Acei Ngara. Disse stimer og har en flott sort farge med skimmer av metallic blå på hodet. Så har de hvit stripe på hale og ryggfinne.
Har selv disse i karet og det er et flott syn når de stimer gjennom karet.
Sjekk ut profilen min så ser du bilder.
Mvh Linka
P.S Sjekk ut denne siden ang. hvor mange fisk. Gå inn på Cookie cutter set up. Har funnet masse nyttig her selv.
Postet 10.10.07 kl 18:58
Endret: 10.10.07 kl 19:01
Takk for tipset.
Grunnen til at jeg vil ha biotoppbytte er fordi jeg savner litt mere liv i karet mitt.
De fiskene jeg har nå forsvinner ut av syn så fort jeg beveger meg forbi karet, og det er jo litt kjedelig i lengden. Hver gang jeg prøver å ta noen bilder så er alle borte på et blunk.
Håper malawiene jeg har sett meg ut er litt mere "vise'seg'fram", og aktive.
Gleder meg som gal til omdekorering, halve moroa ligger jo nettopp i det å "styre" litt i karet samt planlegging
Skal ta masse bilder underveis og poste en tråd under aquaskaping når ting er på plass.
Grunnen til at jeg vil ha biotoppbytte er fordi jeg savner litt mere liv i karet mitt.
De fiskene jeg har nå forsvinner ut av syn så fort jeg beveger meg forbi karet, og det er jo litt kjedelig i lengden. Hver gang jeg prøver å ta noen bilder så er alle borte på et blunk.
Håper malawiene jeg har sett meg ut er litt mere "vise'seg'fram", og aktive.
Gleder meg som gal til omdekorering, halve moroa ligger jo nettopp i det å "styre" litt i karet samt planlegging
Skal ta masse bilder underveis og poste en tråd under aquaskaping når ting er på plass.
Postet 10.10.07 kl 19:41
Lavastein
Det er mange av dere her som har gode erfaring med lavastein så jeg skal ikke si dere tvers imot. Men når dere går og kjøper lavastein så prøv å kjenne på den med hånden. Da kjønner dere poenget. Så lenge fiskene er små så er slåssing bare som lek. Det blir mer alvorlig når de blir store og begynner med lek. Da blir det fart i tanken skal dere se. Det hjelper å slipe steinen litt med sandpapir.
Postet 10.10.07 kl 19:52