Trenger litt info om palettciklider ?

Heiisann !
Jeg vet det er skrivd mye om palettciklider her inne fra før.. Men jeg synes ikke jeg finner den informasjonen jeg vil ha :P

Jeg har planer om å kjøpe meg palettciklider, men har aldri hatt ciklider før i det hele tatt.. Er det noe spesielt jeg burde tenke på og legge til rette for de før jeg skaffer meg ett par? Og er det noe spesielt jeg burde vite om de først?
Vil veldig gjerne få yngel etterhvert.. Og da lurer jeg på hvordan jeg kan bygge opp ulike gjemmesteder for de? Hørt mye snakk om kokosnøtt, men er det da snakk om en hel nøtt? trenger de så stor plass? Og er det lurt å lage flere ulike gjemmesteder slik at ciklidene selv kan velge hvor de vil legge eggene? Eller holder det med å plassere en kokosnøtt (feks) oppi karet mitt?

Har foreløbig bare ett 80 liters akvarium som jeg har hatt i en 4-5 år nå.. Men jeg sikler veldig på pappa sitt 160 liters akvarium som har stått i kjellern i mange år nå. Merker at jeg nå synes 80 liter egentlig er litt lite ;P

Håper at noen tar seg tid til å svare meg
Hilsen Anette.
De vil gjerne ha et "hus" å bo i. Du kan lage det av f.eks en halv kokosnøtt, med hull i til "dør".
Men mye annet går også: Blomsterpotter o.l som du setter opp ned. Har den ikke "dør" så kan du sette den på tre flate steiner og la den "fjerde" siden være åpning.
Hovedsaken er at det er plass til fiskene. De er i hula og vifter friskt vann over eggene: flinke foreldre Grusen under bør kanskje ikke være for grov. Eggene blir lagt på veggen først, så detter de ned.
Veldig artig å se far som gjeter ungeflokken sin rundt i karet. Hvis en unge kommer for langt unna så er han å henter den.
PS: Har aldri sett en fisk gruble så fælt som når palettfar glemmer seg bort og har både unger og mat i munnen på en gang, men problemet løste han på flere måter.
Tusen takk for svar
Str. på grusen i akvariet mitt er kanskje fra 7-10mm.. Kjøpe noe litt mindre som jeg kan ha under den halve kokosnøtta da kanskje? Synes kokosnøtt høres litt kos ut jeg Har begynt å planlegge litt hvor i akvariet jeg kan ha noe sånt som det.. Skal snart ut å se i butikkene.. Gleder meg skikkelig til å få litt ny fisk i akvariet igjen! Og palettciklider hørtes ut som en fisk jeg kommer til å trives mye med å ha. Syntes det er kjempe morsomt å få yngel hvertfall! Men har aldri hatt fisk som passer på ungene sine.. Så kan bli spennende å se etterhvert
Paletter er mer glad i sand enn grus, de siler sanda i mellom gjellene (synes grusen din høres for stor ut).
Tror egentlig det er det samme hva du legger nedi karet (som eggleggingsplass, bare paret kan gjemme seg litt bort. De ser jo ikke forskjell på en kokosnøtt å en kaffekopp :o)
Jeg har erfaring med både blomsterpotte å kokosnøtt. Brukte en terracottapotte første gangen mine la egg, det funket veldig fint :o)

Hvis karet ditt er for lite er det ikke lurt å ha paletter i sammen med annen fisk, de jager veldig når de holder på med egg og yngel.

Noen velger å lage f.eks to huler, sånn at paret har valgmuligheten selv.

Det er kjempe gøy første gangen paletter får yngel, spennende å følge med på familien, lykke til.
Kokosnøtt med nogo attåt
Jeg har et palettciklidepar som har tatt bosted i min mosekledde kokosnøtt.
En slik kokosnøtt kan du være heldig å få kjøpt ferdig dekt med mose. Ellers kan du gjøre det selv, dette vil arte seg som en liten tålmodighetsprøve.
Tips om hvordan du gjør dette finner du under "Gjør det selv"-sidene her på akvaforum.
Dekorativt for deg, trivelig bosted for dine finnekledde små.
Jeg har nå fått to søte små i akvariet mitt Vel, så små er de ikke.. Men det er to flotte palettciklider hvertfall! Fått kjøpt en kokosnøtt med litt mose på og.. men det ser mer ut til at de trives bak to planter som står inntil en rot Så jeg får se hva som skjer etterhvert.. Hunnen driver hvertfall og "rister" på seg og viser seg frem for hannen Kjempe artig å se på!
jeg kjøpte en "falsk" fjellgrotte i dyrebutikken og fikk yngel i løpet av noen uker. de er ganske så hissige rundt området sitt men går fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap