Hissig sommerfuglciklide-hann

Med unntak av når sommerfuglhannen hadde yngel, har den vært snill som et lam, men nå er den blitt et problem.
Jeg har tømt karet den gikk i tidligere, og flyttingen har satt hormonene i sving. Nå er den gyteklar og har prøvd seg på samtlige corydoraser i mangel av egen hunn. Dessuten er han skikkelig hissig ved foringstider. Han har ødelagt noen halefinner de siste dagene.
Den går nå alene med 2 ancistruser i 250 liter'n som er under innkjøring. Det karet skal scalarene flytte inn i. Nå er jeg litt redd for hvordan det går. Scalarene har litt ulik størrelse og de minste er ikke så store.
Jeg kan kjøpe en hunn til han, men hadde håpet at den kunne gå i 250 liter'n med scalarene. Hva bør jeg gjøre?
Jeg ville tatt sjansen, kjøpt en hunn og flyttet den til 250 literen sammen med scalarene. Dette er et såpass stort kar så scalarene skal ha en mulighet til å holde seg unna hissigproppen. Litt tett beplantning enkelte steder vil også hjelpe på. Sommerfuglciklidene holder jo også til i nedre del av karet mens scalarene er lengre opp i vannlagene. Dessuten regner jeg med at gutten blir så opptatt av dama at han glemmer å mobbe de andre fiskene

Det er en mulighet for at han har blitt ekstra hissig fordi han prøver å skaffe seg et så stort revir som mulig slik at det er større sjanse for at en hunn velger å flytte sammen med ham. Kjøp en dame til ham du
Takk for svar!
Jeg lot den gå alene noen dager, så den roet seg litt.
Så ble scalarene overflyttet og det gikk kjempefint
Nå må karet bli litt tettere innredet, så kan jeg prøve å sette inn en hunn.
De vil jo bli hissige om det blir egg. Scalarene har ikke dannet par ennå og 250 liter er jo ikke enormt med plass, men jeg håper at 6 scalerer og sommerfuglpar + maller skal gå bra.
Hvis det er noe som kan by på problemer her, er det vel helst scalarene når de begynner å danne par. Mulig du blir nødt til å omplassere de som blir til overs når den tid kommer. Lykke til i alle fall
Dvergciklider krangler lite utenfor egne rekker så lenge man har nok plass, territorielle skiller osv. De bør nok heller ikke være ensomme som din var, da må de jo sjefe med andre
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap