Nyyydelige Sebraciklider men..

Jeg var på Tam Alna her om dagen, titta litt rundt på alle fiskene. Som vanlig fant jeg altfor mye jeg hadde lyst på, og jeg skulle bare ha noen fisk til et lite kar. Et 80 liter av de kvadratiske Molly/guppy akvariene (litt usikker på navnet da det står begge deler på det på forskjellige steder:P). Det var et akvarium jeg bare måtte ha da jeg så det for en måneds tid siden. Skikkelig tøft!
Vel vel. Etter å ha titta rund en snau time, spør jeg om hjelp. Jeg har enda ikke klart helt å bestemme meg, så jeg spør hu akvariedama om hva hu anbefaler at jeg kan ha i akvariet på 80L. Jeg sa at jeg ikke ville ha "vanlige fisker" som mollyer og platyer og de der. Jeg blir vist noen glassmaller og andre småkule fisker.
Og så, disse kan du fint ha et par av i det akvariumet blir det sagt, og det pekes på karet med Sebraciklider i. Jeg faller helt pladask for de skjønne fiskene. Disse bare må jeg ha! Jeg fikk med meg et par, de var litt små men hu trodde med ganske sikkerhet at det er en sneip og ei tulle. Har lest litt om de her på akvaforum og det kan tyde på at det er riktig.
Men men men, det står jo at de skal ha et dobbelt så stort akvarium :/
Vil de klare seg i 80 literen og trives? Det er kun de to der, pluss to metall pansermaller. Sjekk bildet for hvordan det ser ut for øyeblikket
Heisann=)

Det ser greit ut FORELØPIG.

Men, sebraciklider er noen sultne beist, som eter mye mat, og blir fort mye større, derfor ville jeg anbefalle deg etterhvert og kvitte deg med disse da en 80 liter vil bli ALT for lite om et halvt års tid bare.

Men er helt enig med deg at dette er en flott fisk som skaper mye liv i karet, og de er ikke heller av den vanskeligste sorten og få yngel på.

HVis det er noe mer du lurer på så kan du bare spørre meg, har drevet med det en stund=)

Mvh Andreas
Tusen takk for raskt svar Jeg holder de der en liten stund, får vel skaffe et litt større akvarium til de etterhvert
Aayla Secura
Tusen takk for raskt svar :) Jeg holder de der en liten stund, får vel skaffe et litt større akvarium til de etterhvert :)

Gjør det du=) En Juwel 180 ville vært fint vet du=)
det tror jeg nok, men en ett eller annet 720 hadde vært finere :P eller hur
Aayla Secura
det tror jeg nok, men en ett eller annet 720 hadde vært finere :P eller hur

Sier ikke neitakk til en effeckline 720 nei...:P Hehe.
Må jobbe litt mer da men:P
Ser humoren din
Det er plass nok i massevis!!! Med din evne til å realisere drømmer, er jeg sikker på at sebraciklidene har det fortreffelig. Når du føler det blir trangt -sjønner jeg at 80 liter blir til yngelet

Har selv mine i 180 liter - der trives de godt
Eg har også eit par sebraciklider i eit akvarie på størrelse med ditt. Er litt usikker på literane, då eg berre har fått det med ei venninne som sa eg kunne ha det, så stakk ho... :P

Men bra nok er det, dei delar karet med eit par perleguramiar, og eit par sverddragar. Stortrivast ilag! Men dei skal nok få flytte inn i 140 literen min, når eg får flytta litt, gjort klart og litt fisk får dø litt vekk, det vert fort for mange fisk i det "lille" akvariet. Så nokre må nok vandre heden eller gitt bort før det.

Men dei har no fått interesse for hola si, så snart vert det yngel!

Du må ha lykke til!

mine har funnet seg en steinhule hver som de står foran som staute gardister. Jager vekk alt som måtte komme i nærheten, noe som blir en corydoras i ny og ne. Virker som de har gitt opp å jage hverandre. Men jeg har putta en rot midt i akvariet da, så de skulle få seg hvert sitt land. Virker som det funka bra.
Får seg en dame hver i morgen da, og et vesentlig større akvarium
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap