Pallet ciklide

Skal (må) pallet ciklider ha finkornet grus?
Har en 70l. som jeg har tenkt og kanskje ha 1 par palleter og 1 par Kakadue.
Går det?
Palett-par
Palettene kan være ganske hissige mot omverden når de har funnet seg en hule.
Tror ikke jeg ville prøvd ut det
Mine paletter går sammen med løvehodeciklider og de tåler en trøkk.
I en 70 liter kan det bli trangt om plassen når begge parene vil hevde revir.
Jeg vett ikkje kos det er med kakedue ciklider, men du trenger ikke finkornet grus. Jeg hadde i hvertfall ikke det til mine paletter og de hadde det hvertfall bra. Fikk masse yngel på de
Når palettene starter familie, kommer de til å kjeppjage kakaduene. 70 liter mener jeg er for lite for to ciklidepar.

Palettciklider tar mye plass, selv om de er ganske små, og 70 liter er ikke stort. De kommer garantert til å ta hele bunnen i karet som sitt revir hvis de finner tonen sammen.
Hvis man har mange huler (Kokossnøtter) går det ikke bra da heller?

Uansett takk fos svarene
70 liter er for lite for to potensielle ynglende par med ciklider. Så bastant vil jeg bare si det for å spare deg for kjeppjaga fisker. Man bør helst holde det til et ciklide par + en tetrastim e.l.

Har masse lek på bolivianske sommerfuglciklider i min 125l, de regnes som noen av de snilleste av dvergciklidene og de dasker rundt maller og alt i karet som det var støvkorn når det er eggpass på gang. I 70 liter blir det da så lite plass at sjangsen for at noen blir skvisa inn i et hjørne og død eller skadet er stor.
Så burde jeg ikke ha noen ciklider der i det hele tatt??
Tror du må lese det en gang til :P
Kakadueciklidene kan jo ikke være inne i hulen hele tiden heller, da vil det jo ikke bli noe gøy å ha de?

Palettene bruker flere uker til å passe barna sine, og i den tiden er alle andre fisker fiender, og vil bli jagd, og i mange tilfeller drept.

Men Palettciklider er jo så spennende i seg selv, at det egentlig burde være nok med et par slike.
Koselig å følge med på hvordan de steller yngel.
For å klarifisere. Et ciklidepar + f.eks. tetrastim. Med andre ord motstandere som ikke gir nok motstand til å lage en voldsom slosskamp, men nok motstand til at de får øve seg på eggepass og være foreldre.
biXen
Tror du må lese det en gang til :P

Sorry, så det ikke
men blir akvariet for lite fo Palletciklider (1 par)?
Eller burde jeg ha noen andre ciklider (f.eks dvergciklide)?
Det skal ikke jeg uttale meg om, har ikke hatt paletter, men paletter er en type dvergciklide. En afrikansk en. Bolivianske sommerfuglciklider som jeg snakker om er fra sør-amerika og har litt mindre temperament, så kanskje det er litt mer safe, men ikke la det stoppe deg fra å prøve med et palettpar. Går nok fint med ett par, men bør innredes slik at de kan gjemme seg litt vekk i hulen sin.
Et par paletter går helt fint i en 70 liter. Kanskje sammen med noen tetra som Bixen sier.
Takk for svarene

Jeg tenkte på noe som en gul dvergciklide, spettet dvergciklide, rød dvergciklide osv.
jeg ville absolutt hat finkornet sand. Å se dem grave hule, sile sanden for næring er fascinerende å se på og noe både palettciklider og apistogramma gjør.
Har du tilgang på biltema kan blåsesand være en god ide. Trenger ikke vaskes og fiskene elsker det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap