Boliviansk sommerfuglciklide
Kjøpte 3 Mikrogeophagus altispinosus, ein hann og to damer. Kjente ikkje desse fiskane frå før, men dei såg ut til å vera i god kondisjon. Las så på fiskebasen at dei skal ha sandbotn for å sila maten gjennom gjellene, og eg har berre vanleg grus.... Akvariet dei kom frå hadde også grus. Går dette bra, eller er det fiskemishandling? Dei er jo ca 6 cm så dei har tydelegvis klart seg godt til no. Lagar ei steinhole til dei denne veka, ellers er det godt årpmed holer i røttene i akvariet. Og- går det an å "ettermontera" eit område med sand?
Postet 01.11.07 kl 20:19
Det går fint å ha disse med grus, har hatt det selv. Men de vil trives mere med sand, da de filtrerer sand gjennom gjellene etter mat. Du kan fint bytte ut grusen med sand...bare ha fisken i en bøtte så lenge. HAr gjort dette flere ganger uten problemer. Men er greit å ta et skikkelig vannbytte samtidig, da du frigjør mye drit som ellers ville ligget i grusen.
Hvor stort er akvariet ditt?
Hvor stort er akvariet ditt?
Postet 01.11.07 kl 20:54
Postet 01.11.07 kl 21:12
Har hatt mine i et år nå og har lest nok til å også vite en del ekstra om dem og har bla. oppdatert litt i basen selv. De bruker ikke huler eller krukker eller sånt til noe i seg selv, men du bør ha planter og røtter og sånne naturlige ting pga. de deler territorie etter dette.
De leker åpent, og legger egg på noe flatt og graver så groper i sand og flytter rundt på det der. Dette er parfisk og de kan danne par som varer hele livet. Hos meg er det to potensielle par og det er derfor viss sjangse for at de bytter mann om egglegging feiler. Men du vil nok kanskje oppleve at den ene dama hos deg blir "ekstra". Evt. at han veksler mellom dem, men dette er ikke like vanlig som hos f.eks. flere apistogramma arter.
De siler også som det står i basen sand gjennom gjellene. Etter man har sett dem gjøre dette er det for meg litt "synd" å se dem i akvarie med grus. Når jeg kjøpte mine svømte de kjapt utav posen, rett nedi sanden og fylte munnen og silte gjennom gjellene, det sa sitt
Så fort de finner seg til rette i karet er dette ikke noen fisker som driver og skjuler seg. De er veldig frempå, og liker seg på frontglasset og viser seg gladelig frem og ber om mat. Ville etter røde mygglarver.
For å skifte til sand ville jeg nok gått for murerbøtte å mellomlagre fisk i og evt. pumpe oppi hvis det er snakk om lenge. Så få ut grus og inn med sand. Men det er jo opp til deg.
De leker åpent, og legger egg på noe flatt og graver så groper i sand og flytter rundt på det der. Dette er parfisk og de kan danne par som varer hele livet. Hos meg er det to potensielle par og det er derfor viss sjangse for at de bytter mann om egglegging feiler. Men du vil nok kanskje oppleve at den ene dama hos deg blir "ekstra". Evt. at han veksler mellom dem, men dette er ikke like vanlig som hos f.eks. flere apistogramma arter.
De siler også som det står i basen sand gjennom gjellene. Etter man har sett dem gjøre dette er det for meg litt "synd" å se dem i akvarie med grus. Når jeg kjøpte mine svømte de kjapt utav posen, rett nedi sanden og fylte munnen og silte gjennom gjellene, det sa sitt
Så fort de finner seg til rette i karet er dette ikke noen fisker som driver og skjuler seg. De er veldig frempå, og liker seg på frontglasset og viser seg gladelig frem og ber om mat. Ville etter røde mygglarver.
For å skifte til sand ville jeg nok gått for murerbøtte å mellomlagre fisk i og evt. pumpe oppi hvis det er snakk om lenge. Så få ut grus og inn med sand. Men det er jo opp til deg.
Postet 01.11.07 kl 23:52
Hei
Må bare hoppe på lasset.... Jeg får snart bolivianske sommerfuglciklider... Skal ha rådasand oppi karet. 0,8-1,2mm tror jeg den er. De vil vel ikke kunne sile den? For store korn? :-\
Postet 08.11.07 kl 01:13
Postet 09.11.07 kl 13:33
Postet 09.11.07 kl 13:50
Postet 09.11.07 kl 16:18
Postet 09.11.07 kl 16:52
Endret: 09.11.07 kl 16:56